Bygga bort självmordsbroar.

Är väl i och för sig en lovvärd tanke som ekot idag meddelar att vägverket lagt fram, men det hjälper knappast. Enligt vägverket hoppar ca femtio personer årligen från broar., detta vill man komma åt genom att sätta högre räcken samt (blir någon förvånad?) kameror på de populäraste hoppbroarna.
Jag tror att man förvisso kommer åt några hoppare på detta sätt och att man därigenom kanske hindrar fyra till fem självmord om året, men allvarligt talat, har man bestämt sig för att ta självmord så kommer man att göra det oavsett om man får söka rätt på en annan bro, eller ett högt hus. Vill vi komma åt självmorden i samhället så är det samhällsstrukturen vi måste åtgärda, inte infrastrukturen. Det kommer alltid att finnas folk som vill ta livet av sig och har de bestämt sig så kommer de att lyckas. Det vi kan göra är att se till att samhället är så pass människovärdigt att inte lika många som idag mår så dåligt att de inte ser någon annan utväg ä n självmord, samt att se till att de som söker hjälp får adekvat hjälp. Av de fem mig närstående män som dött under min livstid så dog fyra för egen hand. Av de tre mig närstående kvinnor som dött under mitt liv så dog alla av åldersrelaterade sjukdomar vid en ålder över åttio år. Det är uppenbart att något måste göras för att normaliser mäns självmordsfrekvens till kvinnors nivå, att hindra hopp från broar hjälper knappast, men däremot att inse att när en medelålders man söker hjälp för att han mår så bottenlöst mentalt dåligt, så söker han bara en gång, då ger man honom inte två sömntabletter och skickar hem honom, om man inte vill fiska upp honom ur en sjö fem dagar senare, eller torka upp hans hjärna från köksgolvet, eller vädra ut hans koloxidfyllda husbåt så att man kan gå in och bära ut hans kropp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0