Förhöjd skrotningspremie, till vilken miljönytta?

Regeringen vill från första juni införa en förhöjd skrotningspremie på 4000 kronor för bilar av åttionio års modell eller äldre och som var i trafik den trettioförsta augusti 2006. en på många plan korkad åtgärd. Inte minst för att den är tveksam ur miljösynpunkt och förkastlig ur fördelningspolitisk synpunkt.
Det höjer priset på en rullande bil till minst 4000kr. vilket innebär att mina senaste tre bilar skulle hamnat i pressen istället för i min ägo. Visst är det miljövänligt, men bara i så måtto att de som har lite pengar inte kommer att kunna köpa en riktigt billig bil utan istället hänvisas till svindyr kollektivtrafik. Det kommer inte att innebära att vi som har ont om pengar köper en ny fin miljöbil.
För övrigt är det frågan om ifall det är mer miljövänligt att köpa en ny bil som drar 0.8 och köra 1500 mil per år i sjutton år för att sedan skrota, än att ta en 20 år gammal ful och bucklig bil med frisk motor som drar 0.8 (bilarna var lättare förr) montera katalysator för 700 kronor och sedan köra 1400 mil per år i tjugo år. Att hålla liv i en gammal bil besparar oss den miljöbelastning som tillverkningen av en ny bil innebär.

En förhöjd skrotningspremie på 4000 kronor skulle ha lett till att denna min senast inköpta bil skulle hamnat i pressen istället för i min ägo, vore det en välgärning för miljön?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0