Teknikutveckling, avgiftsutveckling.

Tydligen vill SVT sända hela sitt utbud via internet samtidigt som de sänder det i det markbundna TV-nätet. Om det blir verklighet avser Radiotjänst att betrakta alla Datorer med internetanslutning (eller rentav alla datorer) som TV-mottagare och alltså licenspliktiga.
Barockt i min mening. Skaffar jag en TV, så ska jag givetvis betala TV-licens, själva syftet med en TV är ju att se på TV. Skaffar jag ett TV-kort till datorn så ska jag givetvis betala TV-licens, vitsen med ett tv-kort är ju att jag vill se på TV. Skaffar jag en video med tv-mottagare så är det rimligt att jag betalar tv-licens, den är ju trots allt nära kopplad till TV-tittande.
Men har jag en dator med internetuppkoppling så ska jag verkligen inte behöva betala tv-licens, syftet med min dator är inte i första hand att se på tv, så knappast med någon annans dator heller. Jag har min dator för att surfa, spela spel, sköta e-postkorrespondens, ordbehandla etc. Jag har den inte för att se på tv. Om jag av någon outgrundlig anledning skulle vilja se på TV så köpte jag väl en TV-appparat där jag får bra mottagning och bra bild och kan använda datorn till annat samtidigt som jag ser på TV.
Jag hoppas innerligt att Radiotjänst tar sitt förnuft till fånga, eller att SVT väljer att inte direktsända hela sitt programutbud via internet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0