Förnya Epa-traktorn

Det har gått några år sedan jag tog mitt traktorkort nu (lite över sjutton år närmare bestämt) och nästan lika många år sedan jag tog Bilkörkort (femton år och sju månader närmare bestämt, men vem räknar?), men en sak har bestått genom åren, min kärlek till Epa-.traktorn som fenomen.
Idag har Epatraktorn (eller snarare då A-traktorn, eftersom Epatraktorn inte fått nyregistreras sedan jag föddes) blivit duktigt otidsenlig.
Reglementet för A-traktor bygger på att de ska vara dragfordon, det innebär att de med nödvändighet kommer att vara tunga och med ganska stora motorer, sedan finns vissa regler förhur de skall vara modifierade för att inte kunna köras snabbare än trettio kilometer i timmen. Dessa faktorer tillsammans gör att A-traktorerna är väldigt törstiga fordon, i en tid då vi borde sträva efter bränslesnåla fordon.
I och med Inträdet i EU har vi tvingats införa nya regler kring mopeder, regler som innebär att en femtonåring helt utan relevant förarutbildning får köra ett fyrhjuligt fordon helt utan krocksäkerhet i fyrtiofem kilometer i timmen, medans en sextonåring med traktorkort bara får körasin A-traktor, byggd på en i allmänhet ganska krocksäker personbil i tretio kilometer i timmen, det känns lite märkligt, särskilt som samma sextonåring får köra sina föräldrars bil i 120 kilometer i timmen.
EU-mopedbilarna inför utöver inkonsekvensen i reglerna även en jämlikhetsfråga, Civilingenjörens Dotter får köra hundratusenkronors mopedbil till Bussen eller skolan i fyrtiofem kilometer i timmen, när hon är femton. Arbetargrabben som extraknäcker efter skolan för att få råd med bensin till A-traktorn han byggt får bara köra den i trettio kilometer i timmen, samtidigt som han betalar dyr skatt för den, när han är sexton.
Jag tycker att det är dags att uppdatera reglerna kring ungdomsbilar. Reglerna kring EPA-traktor kom under fyrtiotalet i samband med andra världskriget, då man behövde traktorer till åker och skogsbruk. Under sextio och sjuttiotalet upptäcktes reglerna av ungdomar som började bygga EPA-traktorer som ungdomsbilar, detta irriterade tydligen myndigheterna som då ändrade reglerna, både till det bättre och till det sämre, men man fortsatte ha regler som utgick ifrån att A-traktorn skulle vara ett Dragfordon.
Idag bör man ta konsekvenserna av att man får köpa trafikfarliga plastburkar för 120 000kronor och köra i 45 när man är femton, men inte får köra en krocksäker storbil snabbare än trettio när man är sexton och ändra hastighetsreglerna så att ungdomsbilarna får köras lika fort som mopedbilarna.
Man bör ta konsekvenserna av att A-traktorerna används som ungdomsbilar framförallt och möjliggöra bygget av sådana på lättare bilar än vad som krävs för att uppfylla kravet på en lägsta tillåtna släpvagnsvikt av ett ton för bilar som byggs om till A-traktor.
Man bör ta konsekvenserna av miljötänkandet i samhället och införa regler som möjliggör byggandet av någorlunda bränslesnåla ungdomsbilar.
Man bör även ta konsekvenserna av att låta sextonåringar köra bil i fyrtiofem kilometer i timmen på egen hand och införa vettiga regler för detta.

Mitt förslag på nya regler för ungdomsbilar är följande.
1: Behåll A-traktorreglerna, för dragfordon är de ypperliga och dragfordon kommer alltjämt att behövas.
2: Inför nedanstående regler för ungdomsbilar.
    A: Ungdomsbil får köras av den som innehar traktorkörkort eller motorcykelkörkort och intyg på att man under de
    senaste sju månaderna tagit minst två körlektioner.
    B: Ungdomsbil får ej gå att köras fortare än 45 kilometer i timmen för egen maskin, detta skall tillses genom
    montering på autkoriserad verkstad av GPS-utrustning kopplad till fordonets tändnings eller bränslesystem som
    stryper motorn vid en hastighet av fyrtiofem kilometer i timmen uppmätt hastighet samt loggar hastighet och tidpunkt,
    men ej plats. Denna logg avläses vid årlig kontrollbesiktning av besiktningsman, samt vid eventuell flygande
    besiktning av polisman. Att manipulera log och hastighetsbegränsningsdosan eller dess plomberingar skall vara
    förbjudet vid dagsböter. Trasig dosa skall åtgärdas vid auktoriserad verkstad inom en vecka efter att felet upptäcks,
    annars inträder automatiskt körförbud och dosan räknas som manipulerad vid poliskontroll. Denna dosa medger att
    fordonets samtliga växellägen  och ursprungliga utväxling kan bibehållas, varför fordonet kan framföras på låga varvtal
    och därmed med låg bränsleförbrukning.
    C: Ungdomsbil skall byggas på bil med en tjänstevikt av högst 1500 kilo.
    D: Ungdomsbil får ej ha baksäte, detta skall vara demonterat eller plomberat.
    E: Ungdomsbil skall besiktigas årligen.
    F: Registreringsbesiktning av Ungdomsbil skall räknas som enkel registreringsbesiktning.


Dessa regler kommer tillrätta med de värsta ojämlikheterna mellan rik och fattig i gymnasieåren avseende rörelsefrihet, de kommer tillrätta med en del av A-traktorns miljöpåverkan, de säkrar en högre utbildningsnivå hos förarna, de säkrar en högre säkerhetsmässig standard på fordonen (årlig kontrollbesiktning, kontrollbesiktigade personbilar istället för besiktningsfria plastlådor), de möjliggör för en sextonåring att köpa en bil att köra med som sextonåring och satsa på denna, då de vet att de kan behålla den när de tar B-körkort, de kommer även tillrätta med de värsta hastighetsexcesserna hos många A-traktorer som idag inte sällan medelst gömda växellådsspärrar och liknande kan gå i avsevärda hastigheter.
Dessa regler kommer att ta ungdomsbilen in i det tjugoförsta århundrandet och samtidigt ge svenska ungdomar en liten del av den rörelsefrihet och det förtroende som amerikanska ungdomar får som sextonåringar.

Kommentarer
Postat av: Henning

Jo, det låter ju alldeles vettigt. Men vad kostar då en modern EPA med GPS-utrustning och allt? Blir inte skiten lika dyr som en mopedbil?



Risken är att när man rör om i EPA-traktorkupan slutar det med ett totalförbud...

2009-04-18 @ 23:13:36
Postat av: sprithitler

Du har helt rätt i risken för totalförbud om man går in och petar i lagstiftningen, det är en risk och en obehaglig sådan.



Avseende att lådan skulle bli dyr så tror jag inte det, det skulle bli ett par tre standardiserade modeller av lådor som kanske skulle kosta 3000 kr om säljaren tar ut stor profit och en tusenlapp att montera om verkstaden tar ut stor profit, sedan säljer man tillbaks lådan till verkstaden för halva priset när man åter besiktar bilen som riktig bil när man tagit bilkörkortet.

2009-04-20 @ 02:36:38
URL: http://sprithitler.blogg.se/
Postat av: sprithitler

Och avseende kostnaden av själva bilen så kan vi ta min Peugeot 205 CJ som ett exempel, den köpte jag för 3565 kr, en fin sådan får man för 15000. Eller så kan vi ta en titt på blocket så hittar vi en Skoda Fabia 01 för ca 25000kr eller en Hyundai Atos under 20 000 eller en 93 års Vectra för 7000kr eller en 89 års kadett för 4000kr, plus 4000 för Stryplåda inklusive montering. Vi har även möjligheten att mor och far behåller gamla bilen när det är dags att köpa ny och låter strypa den till ungdomsbil istället för att byta in den. I och med att bilen inte behöver slaktas som när man bygger A-traktor så får man mycket större möjligheter att välja bil.

2009-04-20 @ 02:41:30
URL: http://sprithitler.blogg.se/
Postat av: ungdom

bra tänk det mesta men ni kommer aldrig komma ifrån spärrar och manupulerande i boxar etc! vi ungdomar är inte så dumma som dom flesta tror,det kommer alltid finnas olika sätt att fixa spärrar hur mycket säkerhet det än finns! ta bara taxibilarna hur svårt är det inte att fuska med taxametern där? jo ganska så svårt men ändå lyckas dom nu för tiden;)



löjligt att det bara får gå i 30km/h kan jag hålla med om! därför ingen kör lagligt,alla åker ju redan mellan 40-50km/h och torskar man så besiktar man med dubbla låder och dan efter är man på vägarna igen:P

2010-04-04 @ 15:02:10
Postat av: Sprithitler

Visst är det sant att man inte kommer att komma ifrån manipulerade boxar och liknande, men det tror jag att är smällar man får ta, samtidigt så tror jag att acceptansen för reglerna kommer att vara högre om reglerna är vettigare, 45km/h är fortfarande inte snabbt, men det är 50% snabbare än man får köra med en A-traktor och med bilens originalutväxling kan man köra riktigt bränslesnålt i dessa 45km/h, jag tror att många kommer att uppleva det som roligt nog och snabbt nog att köra i 45. Samtidigt kommer de som väljer att köra fortare att kunna göra det säkrare då de för det första är under utbildning till körkort för bil och alltså redan kör i normala bilhastigheter med stor regelbundenhet och då bilen kontrollbesiktigas årligen efter samman normer som för en vanlig bil.

2010-04-12 @ 12:52:45
URL: http://sprithitler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0