Befria Etern!

Jag hörde i något radioprogram för en tid sedan att man på Nya Zeeland tillåter mikroradiostationer, de måste ligga på frekvenser som inte används av de stora stationerna lokalt och får inte ha mer än en viss uteffekt. Detta ger en mängd små lokala radiostationer, ofta bara ett musikflöde, men ibland reportage, intervjuer eller samtalsprogram.
Jag tror att det skulle vara bra för inte minst lokal demokrati, såväl som för kulturen om man tillät något motsvarande i Sverige, det skulle även fungera som ett rekryteringsunderlag till de stora radiostationerna.

Mitt förslag är alltså att man öppnar för små radiostationer som ej får drivas i vinstgivande syfte, får ha en effekt som ger en räckvidd på ungefär fem kilometer i någorlunda fri terräng och får ligga på definierade frekvenser i respektive område som ej används av de stora radiostationerna. Kanske att man skulle använda AM-bandet, om inte det används till något annat i Sverige.
Att driva en sådan här station skulle inte kräva tillstånd, men däremot vara anmälningspliktigt med en smärre avgift (femhundra kronor årligen i anmälnings och tillsynsagvift) varvid man endera fick en frekvens tilldelad sig, eller fick rätt till medling vid frekvenskonflikt mellan stationer som ej löses genom gentlemannauppgörelser, vid anmälningen skulle även ansvarig utgivare av stationen anmälas). Till dessa kanaler skulle även en låg STIM-avgift associeras (jag skulle nog kunna tänka mig att betala 500-750 kronor per månad för rätten att sända upphovsrättsskyddad musik påhobbybasis).
Vad tror ni, är det en vettig tanke?
Är det möjligt med hänseende till politik och STIM?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0