Think Bike

Jag vill minnas att jag läste häromåret om någon brittisk stad som hade "Think Bike" som ett av sina slagord och det var inte trampcyklar de avsåg. De insåg att motorcyklar är smidiga och relativt miljövnliga fordon, miljövänliga inte minst i kraft av att de är smidiga och inte står på tomgång i köer i evighet. Det kanske är dags att tänka hoj i Sverige också, såväl i trafik och gatuplaneringen i städerna, som ffa genom att införa en ny klass av motorcykel.
Idag har vi tre klasser av motorcykel, vi har A, den klassen innebär att du får köra alla gatlagliga motorcyklar och den kan tas av den som fyllt tjugoett år, eller så får man den automatiskt när man innehavt mellanklasskörkort i två år. Mellanklasskörkortet eller A:begränsat får tas av den som fyllt arton år, den stipulerar att hojen får ha max 25'KW motoreffekt och max en viss effekt per kilo motorcykel. Slutligen har vi idag klass A1 som får tas av den som fyllt sexton år, den innebär att man får köra ett fordon med under 125 kubikcentimeter cylindervolym och max 11kw, Nu vill jag föreslå att man inför en till motorcykelklass, låt oss kalla den A2. Denna motorcykelklass skulle få ha max 6kw och en topphastighet om max 80km/h.  Dessa motorcyklar skulle lyda under samma besiktningskrav som övriga motorcyklar, men få köras av den som innehar motorcykelkort oavsett klass, samt av den som innehaft bilkörkort i fem år och har mopedförarbevis, eller som innehaft bilkörkort i fem år och gått en halvdagskurs för A2 hos en trafikskola och därifrån fått utbildningsintyg.
Denna nya fordonsklass skulle tror jag innebära ett uppsving för den motoriserade tvåhjulingen i Sverige och därigenom inte minst en minskning av trängseln i städerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0