Starkt jobbat SJ.

Läser än en gång i UNT, denna gången ser jag att SJ hälsar cyklar välkomna på tåg till och från femton olika stationer. Riktigt strongt jobbat av ett modernt marknadsanpassat företag med miljöprofil!
För tjugo år sedan kunde du ta med dig cykeln till alla järnvägsstationer i Sverige, i värsta fall så kom den fram efter dig, eller så skickade du den någon dag innan du själv reste så väntade den på dig på stationen. Vid alla stationer i Sverige kunde du polletera såväl cykel som packning.
Så sent som för tio år sedan kunde du fortfarande polletera din cykel och din packning mellan de järnvägsstationer som ännu var bemannade, det kostade 200 kronor.
Nu slår sig SJ för bröstet för att man tillåter sina passagerare att ta med sig cykel mellan femton av landet stationer, till ett pris som förvisso är lägre än de 200 kronor det kostade att polletera cykeln för femton år sedan, men så misstänker jag att man får sköta lastning och lossning själv också.

Här skriver SJ själva om saken. tydligen slipper man sköta lastning och lossning själv...

Låt mig säga som såhär, jag är inte imponerad.

Kommentarer
Postat av: sprithitler

Jag bestämde mig för att retas litegrann med någon stackare på SJ:s kundtjänst och skickade därför nedanstående förfrågan till dem.



Goddag, jag planerar att resa från Uppsala till Östersund för en tids vistelse hos goda vänner i Augusti. Då jag inte kommer att behöva bil när jag är där så tänkte jag undersöka möjligheterna för en resa med järnväg.

När jag söker på er berömvärda hemsida finner jag inga uppgifter om priser för att pollettera resgods och cykel mellan nämnda städer.

Min fråga blir alltså, hur mycket kostar det att pollettera cykel och resgods (tre kollin a 15, 18 och 23 kilogram) och var finner jag resgodsexpeditionen i den nya stationsbyggnaden i Uppsala?

2010-07-07 @ 15:54:36
URL: http://sprithitler.blogg.se/
Postat av: SweHanK

Väntar spänt på svaret från dom =)

2010-07-07 @ 22:37:22
URL: http://swehank.survivalist.se/
Postat av: sprithitler

Jag fick ett svar, ganska snabbt dessutom, dessvärre ett riktigt dåligt klipp och klistra svar. jag undanhåller er den stackars kundtjänstmedarbetarens namn.



Hej Simon.

Tack för att du har kontaktat oss.

På vissa utav våra avgångar finns det möjlighet att ta med sig cykel ombord. Dock inte på resan mellan Stockhol och ÖStersund då det är



Med vänliga hälsningar



SJ AB



Givetvis så svarade jag på mailet.



Jag skulle verkligen uppskatta ett förtydligande av nedanstående svar på min ursprungliga fråga.

Det där ser ut att vara ett klipp och klistra svar och ett dåligt genomfört sådant dessutom.

Alltså, vad kostar det att pollettera mina tre kollin resgods och min cykel mellan Uppsala och Östersund?

Var ligger resgodsexpeditionen i nya stationshuset i Uppsala så att jag vet var jag skall lämna in det resgods jag vill pollettera?

2010-07-08 @ 03:48:10
URL: http://sprithitler.blogg.se/
Postat av: Garm



3-0, till dig!



2010-07-10 @ 01:11:38
URL: http://fjolsvinn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0