Polisen stänger E4.

Igår vid sju på kvällen såg jag en notis på taxametern om långa köer i norrgående körfält på E4 vid Mora Stenar. "Trevligt" tänkte jag, "Då kanske vi får lite ny asfalt". Strax efter åtta passerar jag platsen med Kunder i bilen i riktning mot stockholm, det första jag ser är en Polisbil med tända blåljus som står över ena filen i norrgående, sedan ser jag att det står ett flertal polisfordon på rastplatsen och att vägverksfordon står och styr ihop trafiken till ett körfält. Köerna är kilometerlånga och förlusterna i tid för trafikanterna är enorma.
Två timmar senare har jag släpppt mina kunder på söder och hämtat ny kund på Arlanda och är på väg mot Uppsala när jag kommer fram emot rastplats Mora Stenar.  Två kilometer innan rastplatsen står skyltar om vägarbete, lögn, när vi närmar oss rastplatsen står skyltar med "vakt" som brukar användas när trafiken från respektive riktning får turas om med att passera en delvis stängd väg vid vägarbete, lögn och vilseledning, sedan står vägverksbilar och tränger ihop trafiken till ett körfält och åtminstone tre poliser med olika uppgifter står i trafiken, min gissning är att den förste rabblar alla passerande bilars regnummer för kontroll i polisens register så att polisman två eller tre kan vinka in dessa för kontroll. Jag blir inte invinkad för kontroll, så jag ser inte deras upplägg uppe på rastplatsen mer än att jag ser att det rör sig om många poliser och polisfordon. Efter vägverkets avspärrningsbilar står en polisbil med blinkande blåljus och en stor våt fläck under motorn vittnande om att den stått på tomgång länge och tömt mycket kondensvatten från luftkonditioneringen.
När jag passerar platsen i riktning söderut vid ca 23.45 på väg till arlanda står insatsen kvar, när jag passerar i norrgående vid 00.45 står skyltar och blockeringsfordon kvar, men polismännen har slutat vinka in bilar, så man får anta att insatsen var under påbörjad avveckling.

Enligt notis i UNT (med kommentarsfunktionen avstängd) gjorde man närmare 800 alkoholkontroller, utan att ta någon, föredömlig insats i pinnjakten alltså. Man tog nio drograttfyllor, fem ringa narkotikabrott (hur går det ihop? var några av drograttfyllorna på medicin man hade på recept?) två narkotikainnehav, tre personer för misstänkt förberedelse till grov stöldoch sju personer för olovlig körning.
Kronofogden deltog vid insatsen och genomförde två utmätningar av fordon och två utmätningar av kontanter (är det inte fler än en person av tvåhundra som har skulder hos kronofogden?).
Gränspolisen var även de på plats och gjorde 107 så kallade utlänningskontroller, vad resultatet av dessa blev framgår inte i UNT:s redovisning, men jag antar att man antastade personer på grund av hudfärg eller brytning.

I min mening är en insats som denna inte försvarbar, under minst fem och en halv timme har man försenat all norrgående trafik på E4, Om vi antar att 1000 personer har försenats i genomsnitt 6 minuter av denna insats, oräknat de som tagits in för kontroll så har detta nät kostat 100 persontimmar, jag misstänker att siffran är mångfalt större. Schemat för lastbilar och bussar har slagits sönder, vilket med dagens vilotidslagar kan ge stora bekymmer för såväl den enskilde föraren som för de som är beroende av att han håller sitt schema.
Man har haft mängder av poliser uppbundna i en insats som gav synnerligen mager utdelning, samma antal polistimmar lagda på utredning av så kallade vardagsbrott hade gett en avsevärt bättre avkastning.
Ett trålande av den här typen är ett verktyg för fasciststaten, det är inte ett verktyg värdigt ett civiliserat kristet västerländskt samhälle. Vanliga hederliga Svenskar skall veta att polisen utöver någon enstaka körkorts och nykterhetskontroll inte lägger sig i vad de gör, eller gör anspråk på deras tid. Polisen skall verka och synas, men inte störa. Som det är idag så får man allt mer intrycket att polisen inte verkar, i alla fall inte mot kriminalitet, sällan syns, annat än när den visar Svensson vem som har makten, men stör, för att Svensson skall veta vem som har makten och vem polisen är till för att skydda (alltså inte Svensson).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0