Vilka skall regering och riksdag representera?

Oftast när man hör någon ur regeringen tala om vad de sysslar med så talar de i termer av "ta tillvara skattebetalarnas intressen" och liknande. Men är det skattebetalarnas intressen de folkvalda skall ta tillvara? är det skattebetalarna de ska representera?
Borde inte våra folkvalda ta tillvara folkets intressen och representera medborgarna?
Borde inte Rikets väl gå före skattebetalarnas väl?
En skattebetalare låter mest som en kund, men vi ska väl inte vara kunder här i landet?
Jag betalar en himla massa skatt, skatter är min i särklass största utgift årligen och då har vi ändå inte tagit in arbetsgivaravgifterna i beräkningen, men jag betraktar mig ändå inte som skattebetalare i första hand, eller ens i tionde hand. I min relation till det offentliga och till våra politiker så är jag en Svensk medborgare, inte en skattebetalare eller en väljare eller en bilägare eller en löntagare eller en vapenägare, jag är en Svensk medborgare och jag kräver av Regeringen, även när det är en regering jag inte röstat på, att den skall ta tillvara det svenska rikets, det svenska folkets och de svenska medborgarnas intressen, varken mer eller mindre.

Kommentarer
Postat av: DJ

Word!

2010-05-12 @ 22:46:07
Postat av: Garm

Huvudet mitt på spiken

2010-06-13 @ 07:08:25
URL: http://fjolsvinn.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0