Faderskapspresumption.

När ett barn föds inom äktenskapet förmodas moderns make vara far till barnet, så kallad faderskapspresumption.
När ett barn föds utom äktenskapet krävs att den man som tror sig vara far till barnet intygar att han är far till barnet. Denna lag har vi haft i hundra år nu och aftonbladet tycker att den är otidsenlig, ojämställd och allt möjligt.
Jag vill komma med ett förslag på revision av lagen. Ålägg modern att senast tre dagar efter barnets födelse, men innan hon lämnar BB, ange vem som är barnets far. Sedan gör man DNA-test på barnet och på den angivne fadern. Om DNA-analysen indikerar att moderns utpekande stämmer så är faderskapet därmed fastställt. Visar det sig inte stämma så erbjuds den angivne fadern att adoptera barnet.
Detta skall gälla oavsett om modern är gift eller ej.
Tekniken har gått framåt, varför anta faderskap? När vi istället kan bekräfta faderskap.

Kommentarer
Postat av: Peppe

Lägligt inlägg i tiden, med tanke på att jag och min sambo var nere på familjerätten och skrev på papper för just detta idag. Men något barn har vi inte än (beräknad nedkomst idag dock), så detta gör vi förebyggande syfte. Hade vi inte skrivit på papperet och min sambo hade dött i samband med förlossningen så har inte jag någon rätt alls till barnet, för än en domstol hade tagit DNA-prov och beslutat att jag var pappan, vilket i regel tar 6-8 veckor..



Så en förändring är välkommen, och då borde det vara samma för alla, oavsett civilstånd.

2011-04-08 @ 13:30:08
Postat av: Mamma

Vad tror du alla lesbiska par som använder sig av isemination säger om detta? Glöm inte RFSU hbt-folkets mäktiga lobbygrupp.

2011-04-12 @ 12:21:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0