Sjukdomseffekters evolution och så ett par grävlingar.

Jag funderade i bilen ikväll litegrann på varför killar verkar lida mer av en vanlig förkylning än tjejer gör. På samma antal förkylningar som varar ungefär lika länge så verkar min funktionsförmåga vara lägre än den är hos kvinnor i min omgivning. Jag tycker mig ha anat samma tendens gällande andra killar i min bekantskapskrets också, killar blir sjukare än tjejer. Slutligen så har man ju hört temat till leda från många av de kvinnor man känner och inte minst i reklamens värld.
Visst är det mycket möjligt att killar bara har närmare till att klaga och ynka sig när vi är sjuka, men jag undrar om det inte kan ligga mer bakom än så. Om en mammutjägare är sjuk och har 70-80% av normal prestationsförmåga så går han ut och jagar mammut, men han har inte kapaciteten att ta någon mammut och han har inte de reserver som behövs för att hänga med, undvika skador och inte minst springa ifrån predatorer som tycker att människor är lika mumsiga som människorna tycker att mammutarna är. Han löper alltså en väldigt ökad risk att duka under när han ger sig ut på jakt eller härtåg. Om han istället reduceras till 30% av normal prestationsförmåga så kommer han att ligga hemma och oja sig i några dagar innan han ger sig ut på jakt på 90-100% av full kapacitet. För män kan det alltså ha varit en evolutionär fördel att blli riktigt sjuka iställlet för bara lite långsamma.
För en kvinna, som samlar växter och småvilt nära hemmet och tar hand om barnen och så vidare torde det omvända förhållandet råda, blir hon ordentligt sjuk så kommer ingen mat in, barnen tas inte om hand och det samlas ingen ved till brasan, kort sagt så lider familjen såväl som kvinnan själv svårt. Om hon å andra sidan blir lite krasslig och reducerad till 70-80% av normal förmåga så kommer hon ändå att med god sannolikhet klara hemmet och födoanskaffningen, även om hon givetvis inte klarar av att göra allt hon brukar göra så kommer både hon och barnen att överleva och hennes gener förs vidare.
Voila, en pseudovetenskaplig evolutionär förklaring till varför män blir sjukare än kvinnor i milda sjukdomar,


Fick ett samtal från en jägare ute i öregrund som vi anlitat för att ta itu med de grävlingar som förskansat sig under vår sommarstuga, tydligen hade han skjutit en grävling och nypt ytterligare en i en fälla. Vi får hoppas att det var hela belägringen, om inte så lär vi bli varse det när vi kommer ut dit nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0