kollektivtrafiken

Jag åkte tåg och buss från Uppsala till Hofors i måndags då andra transportsätt av olika skäl inte fanns att tillgå.
Som vanligt fann jag kollektivtrafiken vara alt annat än prisvärd.
Då jag hade lite ont om tid tog jag en taxi till stationen, 82 kronor. Så sprang jag in och köpte biljett för 253 kronor (fick veta att den skulle kostat 207 om jag köpt den via internet, men jag föredrar personlig service) och ställde mig på perrongen i ett par minuter och inväntade tåget.
Tåget var bekvämt och gick hyfsat fort, så det är inte så mycket att klaga på. Så blev det trettio minuters väntan på busshållplats utan bänkar innan resan fortsatte med buss ifrån gävle, bussresan gick så bra som man kan förvänta sig aen länsbuss, kompetent förare, glest trafikerad väg. Tycker man om att åka buss så är det alltså en helt okej resa.
Tåget från Uppsala gick kl 12.07, bussen anlände till Hofors kl 14.45, två timmar och trettioåtta minuter med kollektivtrafik, räknar jag in taxiresan till stationen och väntetid på stationen blir det tre timmar. Kostnad: 335 kronor. Med bil för mig som har en total milkostnad av tjugo kronor på mina bilar kostar motsvarande resa 250 kronor och går på nittio minuter ( har jag riktigt bråttom kan jag göra den på sextio minuter men då till en högre bensinförbrukning så milkostnad 25-30 kronor).
Här betalar jag alltså åttiofem kronor mer för att få resan att ta dubbelt så lång tid som med bil, det är inte rimligt. Även om viräknar generöst, att jag köpt biljetten online och använt buss med värdekort för at ta mig till stationen så blir det inte en rimlig kalkyl, då sparar jag 28 kronor på att ta tåget jämfört med att ensam åka bil, låter jag bilresan ta de tre timmar (eller mer, med tank på att jag inte bör lita för mycket på bussens punktlighet) som den resan tar så kan jag mest sannolikt pressa ned bränsleförbrukningen såpass att det i alla fall blir billigare än bussen, annars måste jag ändå säga att 28 kronor för 1,5 timme är väldigt dålig timlön.
Kollektivtrafiktaxorna måste läggas om så att de på allvar kan konkurrera med bilen.

Kommentarer
Postat av: g

om du tagit cykel eller promenerat till station så hade ju priset i stort sett blivit lika.

taxi kan väl inte riktigt räknas som kollektivtrafik.

2009-08-14 @ 01:11:51
Postat av: sprithitler

Du har rätt i att om jag promenerat till stationen så hade priset 253 kronor varit ungefär detsamma som för att åka bil. Hade jag köpt biljetten via internet och promenerat hade det kostat 207 kronor, alltså lite billigare än bilen, men med så liten prisskillnad och så mycket lägre komfort och frihet så känns kollektivtrafiken ändå inte riktigt prisvärd.

2009-08-14 @ 01:16:40
URL: http://sprithitler.blogg.se/
Postat av: Garm



Jo just korta resor med kortvarsel är besvärliga.



Likaså resor inom ex.vis Uppsala om man utnyttjar kollektivtrafiken så sällan att det inte är lönsamt att köpa kort eller en massa lösa biljetter att ha liggande hemma.



Vad gäller resa till Hofors vet jag inte om det går att förbeställa hela resan så att bytet till buss kunnat fungera bättre.



Jag reste nyss till västkusten med tåg, min första dylika långresa per tåg på många år. Det fungerade alldeles utmärkt med byte i Stockholm och blev billigare och bekvämare samt gick snabbare än med bil.



X2000 står sig väl i konkurrensen även med flyget, då valmöjligheterna vad gäller avklivning är större.

2009-08-14 @ 06:53:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0