Ett steg på vägen till Medborgarlön.

Jag vill ju att vi inför medborgarlön här i landet, men dit är det nog en bit. Jag vill också se studielön som ett steg på vägen mot medborgarlön, men dit är det nog också en bit innan vi kommer. Men som ett steg på vägen till studielön, eller kanske ett sätt att införa studielön baklänges så kunde man införa att studielån avskrivs när man tagit de poäng för vilka man tog lånet. Så om jag läser en heltidskurs i kremlologi 30 HP en termin och tar studielån så avskrivs de studielånen när jag fått alla poäng på kursen godkända och registrerade. Om det tar tio år innan jag avslutar kursen så får jag betala ränta och avbetalning på lånet under tiden och hinner det bli avbetalt innan jag klarat kursen så får jag skylla mig själv som inte skötte studierna i rätt tempo.
Detta system skulle uppmuntra att sköta studierna och inte minst uppmuntra till att avsluta vad man en gång påbörjat. Det skulle leda till fler högskoleexamina i landet och skulle bidra till minskad social snedrekrytering då fler från fattiga förhållanden skulle våga söka sig till högre studier. För övrigt så är studiemedlet av idag bara obetydligt högre än socialbidrag, kan vi inte lika gärna förösrja folk när de gör sig själva till bättre skattebetalare som att försörja dem när de ligger på soffan och dricker hembränt och spelar playstation?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0