Dubbelbetalarna.

Det finns en intressant företeelse i taxisvängen, en företeelse som jag misstänker att mindre människokära kollegor exploaterar hänsynslöst. Jag talar givetvis om dubbelbetalarna.
Jag hade en sådan i bilen tidigare ikväll. En tämligen påstruken herre kliver i taxin på stora torget och frågar om jag kör till Sala Backe för en hundring. Då det är en ganska seg kväll så kan jag väl tänka mig att göra så och resan börjar. Vid rödljusen vid Kungsgatan räcker kunden mig en hundralapp med en kommentar om att det väl är lika bra att betala med en gång. Därefter går kunden in i halvsömn. Några minuter senare vaknar kunden till precis när vi når hans adress och han tar fram plånboken och ett kort för att betala resan. Då jag försöker att vara en rättfärdig man så förklarar jag tålmodigt och tre gånger för kunden att han redan betalat för resan innan han till slut tror mig och nöjer sig och stiger ur bilen.
Dessa kunder är inte jättevanliga, men dockk långt ifrån ovanliga. Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att jag har dem i bilen nästan en gång i månaden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0