kärnkraft, växthusgasutsläpp, död landsbygd, välj minst en.

Nu regeringsförhandlas det för fullt och miljöpartister från hipstersöder som undrar varför man ska ha lantbrukare, jägare och fiskare när man kan köpa maten på Ica och varför man ska ha bil när det ju bara är 200 meter till tunnelbanan ska vara delaktiga i att planera vår energiförsörjning.
Jag tänkte komma med lite vägledning till dessa.
i sverige har vi drygt fyra miljoner personbilar i trafik, dessa kör i snitt strax under femtonhundra mil per år, då antalet bilar är en bit över fyra miljoner så avrundar vi till fyra miljoner bilar och femtonhundra mil.
En snål elbil rullar på en kilowattimme per mil.
Om vi imprgon skulle ersätta alla personbilar med elbilar skulle vi få en konsumtion om 1500 kwh per bil och år gånger 4 000 000 bilar för 6 Twh per år. 6 Twh per år är nästan dubbelt så mycket som Forsmarksverkens elproduktion.
För en utbyggnad av kärnkraften med motsvarande dubbla forsmarksverken kan vi alltså teoretiskt sett eliminera personbilarnas klimatpåverkan, samtidigt som den svenske medborgaren behåller sin rörelsefrihet.
Nu är det inte praktiskt att över en natt ersätta den svenska vagnsparken med elbilar, dels uppgår inte årsproduktionen av elbilar till fyra miljoner och dels är medellivslängden för bilar i Sverige sjutton år. vidare är det inte i alla applikationer lämpligt med elbilar och dessutom är batterier resurskrävande, inte minst i form av dyra och sällsynta metaller.
Vill vi eliminera vår vagnsparks klimatpåverkan så krävs alltså rimligen klimatneutrala bränslen som kan användas i befintliga fordon. Dessa kan åstadkommas på flera sätt. Vi kan odla energigrödor av olika slag, men då tar vi odlingsmark i anspråk som istället kunde användas till att försörja jordens växande och hungrande befolkning, om vi så skulle ta all vår odlingsmark i anspråk skulle det ändå knappast täcka vår drivmedelskonsumtion.
Vi kan också ta skogs och jordbruksavfall och skapa syntetiska drivmedel ur dessa, detta är en bra ide och bör givetvis implementeras, men även detta täcker bara en del av våra behov, eller i alla fall av det vi vill köra.
Återstår att skapa bensin och diesel "ur intet". När du bränner bensin eller diesel frigör du energi, koldioxid och vatten. denna process kan reverseras. Fotosyntesen gör det med 1-2% verkningsgrad, vad teknologin kan göra det med för verkningsgrad vet jag inte, men om vi tänker oss att en bil drar en liter bensin per mil, att en liter bensin innehåller 9 kwh energi och att processen att ur luftens koldioxid (eller ur koldioxid från röken från ett värmeverk) och vatten skapa syntetisk bensin har en verkningsgrad på 50% skulle det dra 108 twh per år att skapa syntetisk bensin nog för hela dagens bilpark.
Nu kommer inte hela dagens vagnpark att vara kvar om tio år vilket väl får ses som minimiperiod från initiativ till ny kärnreaktor tills den börjar leverera el, ej heller kommer all syntetisk bensin att komma ur koldioxid och vatten.
Jag vill påstå att om vi målmedvetet jobbar på att ta tillvara vad vi kan av avfall som kan omvandlas till drivmedel, byter ut många bilar mot elbilar, bygger om samhället så att bilen i större grad kan nyttjas till nöjen och mindre till pendling och annat dumbruk, samt ersätter tunga fordon med eldrivna diton (kommersiella fordon har kortare livscykler och mot företag kan man nyttja en högre grad av tvång) i hög grad samtidigt som man återinför lager på fabriker och butiker så att dagens just in time trafik med lastbil kan ersättas med planerade tågtransporter så kan vi klara att behålla dagens levnadsstandard och individens rörelsefrihet på dagens nivå med ett tillskott på så lite som tjugo nya kärnreaktorer samt ersättande av dagens tolv (barsebäcks två reaktorer skall givetvis ersättas samt minst två nya byggas). anlägger vi dessutom nya höghastighetsjärnvägar kan vi avveckla det mesta av inrikesflyget samtidigt som vi kan avveckla snabbtågen på befintliga järnvägar och på så vis öka kapaciteten på dessa.

Alltså, för att nå kli,atmålen, bygg ut svensk kärnkraft till ca 30 fissionsreaktorer samt satsa på kommersiell drift av breedreaktorer, transmutationsacceleratorer, toriumreaktorer samt fusionskraft.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0