dålig på att blogga
Jag är llite dålig på att blogga, men jag kan passa på att säga att juni har varit en bra månad, jobbet har gått bra, jag har varit på tre studentfiranden, Kusin, Tremänning och lillebror i den ordningen, allihopa har skjutsats i sniper (min Cab).
Det har varit mycket cabväder, sånt är trevligt.
Jag köpte mig mitt livs första luftgevär i lördags (jag har skjutit både luftgevär och kraftigare saker tidigare, men jag har aldrig ägt ett luftgevär tidigare), ett begagnat enklare Gamo-Gevär för 300 kronor som jag invigde genom att skjuta på tomburkar, sedan köpte jag lite fler skott, ett kulfång och ett paket måltavlor igår och har blåst iväg ca 60 skott ikväll ute i sommarstugan, där det verkar som om det bara var de två grävlingar som jägaren knep, vi får se om det dyker upp spår av fler grävlingar framöver så att vi får kontakta jägaren igen.
Apropå luftgevär förresten, så verkar det som om våra styrande inte vill att folket skall lära sig farliga saker som skytte, taktik, disciplin och sådant som man lär sig i lumpen, gör därför din plikt för demokratin och lär någon att skjuta, luftgevär är billiga, så även skott till dem, sen är det inte oöverstigligt att ta jägarexamen och börja med eldvapen heller.
Nästa år ska jag lära brorsonen skjuta luftgevär.
Titta in på vapenlobbyn.egetforum.se förresten.
Det har varit mycket cabväder, sånt är trevligt.
Jag köpte mig mitt livs första luftgevär i lördags (jag har skjutit både luftgevär och kraftigare saker tidigare, men jag har aldrig ägt ett luftgevär tidigare), ett begagnat enklare Gamo-Gevär för 300 kronor som jag invigde genom att skjuta på tomburkar, sedan köpte jag lite fler skott, ett kulfång och ett paket måltavlor igår och har blåst iväg ca 60 skott ikväll ute i sommarstugan, där det verkar som om det bara var de två grävlingar som jägaren knep, vi får se om det dyker upp spår av fler grävlingar framöver så att vi får kontakta jägaren igen.
Apropå luftgevär förresten, så verkar det som om våra styrande inte vill att folket skall lära sig farliga saker som skytte, taktik, disciplin och sådant som man lär sig i lumpen, gör därför din plikt för demokratin och lär någon att skjuta, luftgevär är billiga, så även skott till dem, sen är det inte oöverstigligt att ta jägarexamen och börja med eldvapen heller.
Nästa år ska jag lära brorsonen skjuta luftgevär.
Titta in på vapenlobbyn.egetforum.se förresten.
Andra och tredje juni 2008
I måndags var det planerat för att hämta Cabben med bytt Katalysator vid sisådär halv tolv , så jag traskar hemifrån vid ungefär klockan elva för att komma i god tid till meken. På vägen dit stöter jag på en orange P1800ES som ägaren precis ska sätta sig i. Det visar sig efter en kort konversation att bilen är en orenoverad 600 milare importerad från USA, ganska häftigt, såna fåglar tror man inte att existerar.
Traskar vidare till Verkstaden i det vackra väder och finner att bilen inte ens är intagen ännu, Det här sätter en hel del käppar i hjulet för mig då jag planerat att ta cabben från verkstaden, hämta en kompis, hämta min mors kadett med besiktningstid 12.40 och köra till besiktningen för kontrollbesiktning av Kadetten och obokad efterkontroll av Cabben. Jag beffann mig alltså plötsligt i en hel del tidsnöd. Dessbättre har jag ganska god karma, så saker tenderar att lösa sig för mig så länge jag inte förtvivlar. I det här fallet kom lösningen i form av en hantverkare med havererad startmotor i sin Berlingo, Jag och meken hjälpte honom att knuffa igång bilen, varpå hann skjutsade mig hem till min storebror där jag hämtade vår saab 9000, att använda Rekorden var inte aktuellt då den hade dött batteri. Efter en så hård körning som man vågar utan att bryta mot lagar och trafiksäkerhet så plockade jag upp Widde på kvarngärdet, fick igång kadetten på villavägen och hann till SBP till 12.40 exakt. Kadetten blev underkänd på fyra punkter, men det var inte så farliga grejer i mina ögon, den är klart räddningsbar till ganska låg kostnad.
Vi parkerade Kadetten på villavägen igen och for till verkstaden där Cabben var färdig med ny katalysator från Biltema,nu var klockan framemot tjugo över ett och jag var nervös för hur jag skulle hinna in på SBP före tre, då det var sista dagen för efterkontroll så var det rätt viktigt för mig att hinna in, jag ville verkligen inte behöva göra en ny kontrollbesiktning. Oron visade sig ganska obefogad, jag tror inte det tog tre minuter efter anmälning tills jag var inne med bilen, sedan tog det nog inte mer än tre innan vi var ute igen, det mesta av den tiden väntetid på utskrift av besiktningsprotokollet. Bilen var dock inte helt beredd att erkänna nederlag, den roade sig med att stabilisera HC-värdet på 104 i ca 20 sekunder innan det sjönk ner till det godkända. 200 kr för ca 3-4 minuter, SBPs bästa timpeng någonsin.
Sniper börjar stå mig i ganska stora pengar nu, men jag föredrar ändå att göra avbetalningarna i form av reparationer framför att betala en skuld till en bank.
För att fira besiktningsframgången så tog jag bilen till min kusins studentfirande igår där vi tvättade bilen (den står ju parkerad under träd här hemma och blir alltså alltid smutsig), lövade den och använde den för att hämta kusinen från utsparken på skolan. Riktigt kul. Jag körde nercabbat både till och från Rönninge, riktigt behagligt, även i 110 på motorvägen, bara man har dörrrutorna uppvevade. Vad som däremot är mindre behagligt är sollbränna på hjässan, särskilt när man såhär på onsdagsmorgonen tar fram rakhyveln, det sved.
Idag ska jag försöka börja jobba tidigt så jag kan få in en lång arbetsdag, jag behöver kompensera för den dåliga och korta arbetsdagen igår.
Traskar vidare till Verkstaden i det vackra väder och finner att bilen inte ens är intagen ännu, Det här sätter en hel del käppar i hjulet för mig då jag planerat att ta cabben från verkstaden, hämta en kompis, hämta min mors kadett med besiktningstid 12.40 och köra till besiktningen för kontrollbesiktning av Kadetten och obokad efterkontroll av Cabben. Jag beffann mig alltså plötsligt i en hel del tidsnöd. Dessbättre har jag ganska god karma, så saker tenderar att lösa sig för mig så länge jag inte förtvivlar. I det här fallet kom lösningen i form av en hantverkare med havererad startmotor i sin Berlingo, Jag och meken hjälpte honom att knuffa igång bilen, varpå hann skjutsade mig hem till min storebror där jag hämtade vår saab 9000, att använda Rekorden var inte aktuellt då den hade dött batteri. Efter en så hård körning som man vågar utan att bryta mot lagar och trafiksäkerhet så plockade jag upp Widde på kvarngärdet, fick igång kadetten på villavägen och hann till SBP till 12.40 exakt. Kadetten blev underkänd på fyra punkter, men det var inte så farliga grejer i mina ögon, den är klart räddningsbar till ganska låg kostnad.
Vi parkerade Kadetten på villavägen igen och for till verkstaden där Cabben var färdig med ny katalysator från Biltema,nu var klockan framemot tjugo över ett och jag var nervös för hur jag skulle hinna in på SBP före tre, då det var sista dagen för efterkontroll så var det rätt viktigt för mig att hinna in, jag ville verkligen inte behöva göra en ny kontrollbesiktning. Oron visade sig ganska obefogad, jag tror inte det tog tre minuter efter anmälning tills jag var inne med bilen, sedan tog det nog inte mer än tre innan vi var ute igen, det mesta av den tiden väntetid på utskrift av besiktningsprotokollet. Bilen var dock inte helt beredd att erkänna nederlag, den roade sig med att stabilisera HC-värdet på 104 i ca 20 sekunder innan det sjönk ner till det godkända. 200 kr för ca 3-4 minuter, SBPs bästa timpeng någonsin.
Sniper börjar stå mig i ganska stora pengar nu, men jag föredrar ändå att göra avbetalningarna i form av reparationer framför att betala en skuld till en bank.
För att fira besiktningsframgången så tog jag bilen till min kusins studentfirande igår där vi tvättade bilen (den står ju parkerad under träd här hemma och blir alltså alltid smutsig), lövade den och använde den för att hämta kusinen från utsparken på skolan. Riktigt kul. Jag körde nercabbat både till och från Rönninge, riktigt behagligt, även i 110 på motorvägen, bara man har dörrrutorna uppvevade. Vad som däremot är mindre behagligt är sollbränna på hjässan, särskilt när man såhär på onsdagsmorgonen tar fram rakhyveln, det sved.
Idag ska jag försöka börja jobba tidigt så jag kan få in en lång arbetsdag, jag behöver kompensera för den dåliga och korta arbetsdagen igår.