Dagens felparkering.

På väg hem inatt såg jag en av de mest spektakulärt felparkerade bilarna på ett tag. Jag stannade givetvis och förevigade det hela. Den lätt begagnade Land Rover Discoveryn stod när jag fotograferade den parkerad på Ringgatan mellan Götgatan och Sturegatan.
Varsågoda och njut. Inget blod eller andra tecken på personskador iaktogs på platsen.

Hjulspår upp på gräset mitt i Ringgatan.

Vänster sida av felparkerad Land Rover.

Felparkerad Land Rover, framifrån.


Samma felparkerade Discovery, nu från höger.

sprithitler dagens bilspaning så går långt...

bild012 (MMS)

sprithitler dagens bilspaning så går långt. Vidare har jag varit duktig och klippt gräset och sprutat roundup på vissa oönskade växter. Sedan har jag hittat önskade växter i form av årets första smultron, mums!


Reserapport.

Jag for upp till Hofors i måndags eftermiddag då jag skulle till tandläkaren i Hofors på tisdagen.
Tandläkarbesöket var snabbt avklarat med två hål konstaterade, de lagas i slutet av Juli. Efter Tandläkarbesöket så passade jag på att Fotografera Commodoren framför Hofors vackra kyrka, för övrigt om jag är rätt underrättad den senast byggda kyrkan i katedralsform i Sverige.

Commodoren framför Hofors Kyrka 14/6-11

Från Hofors tog jag en tripp till Falun där jag hälsade på min ena farbror i hans fiolverkstad ett tag. Eftersom jag alltid tjatar på honom att han ska bygga fioler så plockade han fram en fiol som han byggde för en massa år sedan, ett vackert barockinstrument, och spelade litegrann på det.

Jan spelar på sin barockfiol.

Efter en stunds prat och fika etc så bar färden vidare till min andra farbror som precis höll på med det sista av vedhanteringen, jag parkerade bilen vid maskinhallen och högg i med vedarbetet. När vi var praktiskt taget färdiga passerar en Opel Vivaro på vägen edanför, för att plötsligt svänga upp på gården i ett moln av Grus. Ur flyger en herre och frågar min Farbror "Var har du hittat den där bilen?" Jag svarar att det är min och att jag har haft den i femton år, varvid Vivaroföraren säger att "det där är min första bil, jag köpte den lackerad i lådor när jag var sexton år och satte ihop den." Det här är första gången jag haft Commodoren till Borlänge, Böbas kanske tog den till Borlänge någon gång medan han hade den. Men det här är första gången på åtminstone sexton år som den är i Borlänge och då dyker killen som Böbas köpte den av upp och ser den. Det visade sig att han köpt en av granngårdarna hos min farbror för fem år sedan. Bra rackarns liten värld.

Commodoren och killen som satte ihop den och sedermera sålde till Böbas.

Sprithitler apropos commodore så sprang ja...

Sprithitler apropos commodore så sprang jag fullständigt otippat ihop med killen som ägde commodoren före Böbas idag. Mer detaljer och bild senare.


Sprithitler Har haft en bra dag bortsett f...

Sprithitler Har haft en bra dag bortsett från att tandläkaren hittade två hål. Har besökt bägge mina farbröder och kört en hel del commodore.


Infrastrukturen rasar.

Infrastrukturen i Sverige rasar. I telenätet har man låtit redundansen falla bort så att det nu finns ett fåtal knutpunkter där mycket av teletrafiken går och där mycket av sveriges teletrafik kan slås ut av enstaka avgrävda kablar eller enstaka utslagna kopplingsstationer. Vägnätet förfaller, vilket kan illustreras av varningsskyltar för gupp, på E4 mellan Uppsala och stockholm och av varningsskylt för annan fara, spårig vägbana de närmaste arton kilometrarna söderut ifrån Uppsala, också på E4.
Men nu är det inte vare sig telekommunikation eller vägar jag vill Uppmärksamma, utan järnvägen. Enligt Aftonbladet har två tåg med totalt 400 passagerare blivit stående i många timmar inatt. Detta beror på att man inte sköter det preventiva underhhållet på utrustningen. Att man inte sköter underhållet beror på att man vill spara pengar kortsiktigt för att kunna leverera vinst till sina ägare.
Mitt förslag till lösning på detta är att för det första från statens sida byta ut sina krav på trafikverk och SJ ifrån vinstkrav till tillgänglighetskrav och för det andra att man inför ett skadestånds och bötessystem för förseningar i persontrafiken där tågoperatören och trafikverket solidariskt skall ersätta försenade resenärer med ett trehundradels basbelopp per påbörjad timmes försening per person om förseningen är mer än trettio minuter, vidare skall man solidariskt betala dubbla detta belopp till staten som böter för förseningen.
Dessa skadestånd skall alltid utbetalas. Böterna skall betalas såvida det inte rör sig om force majeur. vad gäller väder räknas extremväder av nivån sjuttioårsmaxima eller värre som force majeur. Kollisioner på bomlösa korsningar räknas ej som force majeur, ej heller kollisioner på korsningar med bommar om orsaken är att bommarna ej var nedfällda. Personpåkörning räknas som force majeur om det inte är på obevakad järnvägsövergång eller å en känd men ej åtgärdad genvägplats för järnvägsövergång.
I ett nyliberalt samhälle där profiten är högsta ledande princip så kan vi inte lita till pliktkänsla och servicemindedness, man måste göra det dyrare att missköta sig än att sköta sig.

Sprithitler cruisar runt i taxin och spela...

Sprithitler cruisar runt i taxin och spelar Wagner.


sprithitler nationaldagspassat på borggård...

bild064 (MMS)

sprithitler nationaldagspassat på borggården. När jag rullade upp för att plåta bilen fann jag borggården upptagen av dagens bilspaning. Den plåtades med riktiga kameran så den får ni vänta på.


Grodkokning.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110531-fartkameror-anpr/index.xml
Nu vill polisen skruva upp temperaturen ännu en smula och grodan hoppar ännu inte ur kastrullen, trots att temperaturen är sådan att grodan aldrig i livet skulle stannat i vattnet om h*n lagts i vattnet idag.
JAg vill uppmana alla som läser detta att maila till några tiksdagsmän och uttrycka sin åsikt om det här.

RSS 2.0