Bättre vapenlagar och deras effekt på en rödebysituation.

Vid den så kallade rödebytragedin tvingades en familjefar att skjuta ihjäl en och skadeskjuta ytterligare en illgärningsman.
Mannen tog sin hagelbössa, med största sannolikhet en tvåpipig hagelbock och gick ut på trappan till sitt hus för att freda sin familj från ett gäng våldsmän som tidigare visat sig sakna hämningar och denna gången dessutom beväpnat sig med påkar.
Åsynen av husägaren med bössan på trappen till sitt hus var inte nog för att få busarna att retirera, detta då de väl medvetna om hur begränsande såväl svensk vapenlag som praxis rörande nödvärnsrätt i Sverige är inte kunde föreställa sig att mannen skulle våga använda vapnet, de såg bössan som ett tomt hot.

Med rimligare lagstiftning och praxis så hade angriparna vetat att samhället stod på försvararens sida och att när familjefadern ställde sig på trappan för att med vapen i hand bemöta angriparnas eskalering av sitt våld med den vapenmakt han själv hade till buds, så hade han ingen orsak att vara rädd för reprimander från samhället, man hade vetat att mannen var beredd att försvara sitt och de sina. Mest sannolikt hade man aldrig tagit sig till platsen och beväpnat sig över huvud taget.
Om angriparna trots allt valt att beväpna sig och bege sig till platsen och fortsätta aggressionen trots att försvararen på platsen visade stål, så hade en mer ansvarsfull vapenlagstiftning gett mannen ytterligare en chans att visa angriparna att han var beredd till försvar av sin familj, en bättre vapenlag skulle nämligen medge innehav av ett vapen med större magasinskapacitet. Lagen idag medger om jag minns rätt tre skott i en hagelbössa med magasin, tre skott mot fem aqngripare är inte mycket, men hade han haft en halvautomat med tre skott i magasinet kanske han vågat avlossa ett varningsskott, då han kunnat fylla på magasinet med en ersättare till det avfyrade skottet. Lagen av idag medger dock inte sådan magasinskapacitet hos halvautomater, pumpbössor eller liknande att det motiverar det högre priset och det mer komplicerade underhållet gentemot en bock eller en sida. Nu stod alltså Pappan på trappen med två skott tillgängliga för att freda sin familj, han hade då valet att endera skjuta ett skott i luften för att visa att han menade allvar och då ha ett enda skott kvar att försvara familjen med, två skott ger inte mycket marginal, ett skott ger ännu mindre sådan, eller använda bägge de skott som var laddade i bössan till verkanseld.
Hade svensk lag medgett innehav av pumphagel eller halvautomater med rimlig magasinskapacitet så kunde mannen ha skjutit ett eller två varningsskott och vetat att han ändå hade 5-6 skott kvar till verkanseld. Ett eller två skott i luften borde vara mer än nog för att få ett terroriserande gäng av den här typen att förstå att det fanns bett i försvaret, En bra svensk vapenlagstiftning hade alltså sannolikt avvärjt all kroppsskada. Om situationen trots det gått vidare och angriparna fortsatt avancera så hade en rimlig magasinskapacitet tillsammans med enkel påfyllning gett skytten utrymme att våga sikta annat än mot masscentrum hos hotet, med sju skott tillhands törs man ta risken att missa när man siktar mot benet för att oskadliggöra angriparen istället för mot masscentrum där träff är säkrare.
Ge hederliga ostraffade svenska medborgare större rätt och möjlighet att försvara sina familjer och delta i givande fritidsintressen.


Miljöbilsmässan i sollentuna

Jag släpade med mig en kompis på miljöbilsmässan i Sollentuna idag.  Stor besvikelse. Jag hade en fribiljett, men vill nog säga att mässan var allt annat än värd pengarna. Än värre för kompisen som betalade för sin biljett, 130 kronor.
Mässan kunde ha varit så bra om de hade brytt sig om att locka lite innovatörer. Elbilar, seriehybrider och kanske framförallt de pelletsdrivna stirlingseriehybrid som utvecklas i värmland var vad jag hade hoppats på att få se och lära mig mer om, men så skedde inte.
Det som förevisades var bara de vanligaste på marknaden förekommande miljöklassade mindre tjänstebilarna och en och annan hantverkarbil. De allra flesta endera snåla diesel eller bensinbilar, men även några etanolbilar, gasbilar och ett par paralellhybrider (honda civic och toyota Prius) det enda av intresse för Taxi var firman som gaskonverterar Citroen C5. Då både touran, transporter och safira i sina biogas respektive etanol versioner saknar automatlåda och då Saab biopower är gamla nyheter och allt annat är för litet för att duga som taxi hos ett seriöst bolag. Toyota saknade egen representation, men gröna bilister ställde ut en Prius, att dryga sig med att fråga Toyota om Camry Hybrid gick alltså inte heller.
Värdelös mässa som knappt ens fungerar som politiskt "vi-gör-något-åt-miljön" alibi.
Till deras nästa mässa vill jag säga: GÖR OM GÖR RÄTT!!!

Positivare nyheter, men av mindre allmänintresse:
Hade lillasyster här på Tacos ikväll, mumsigt och trevligt.

Dags för bättre vapenlagar!!

Som väl alla vet  är jag för bättre vapenlagar här i landet. Här är ett  bra argument för bättre vapenlagar i sverige.image6  
Hittade bilden på http://www.kiloindiatango.com, kits blog.
bildens upphovsman är oleg http://olegvolk.net/

Yrkesförare och hälsa.

På lokalnyheterna för gävleborg så rapporterade de om den andra bussolyckan orsakad av förarens akuta sjukdom på kort tid.
Ett definitivt problem då en bussförare har ansvar för många passagerare, en taxiförare har ansvar för upp till åtta passagerare , en lastbils eller budbilsförare har ansvar för dyr last och varje fordonsförare, yrkes eller privat har ansvar för alla andra trafikanter.

Problemen med yrkesförares hälsa kan kopplas till flera faktorer, bland annat dessa.
1. Ett stillasittande jobb, 8-13 timmar om dagen bakom en ratt.
2. Obekväma och ofta skiftgående arbetstider.
3. Ofta pressade tidtabeller för buss och lastbilar.
4. Krav på konstant topprestation. Om en skattetjänsteman gör ett misstag och fyller i fel kod och en person registreras som avliden kan det rättas till och i värsta fall skadestånd utbetalas, om en yrkesförare gör ett misstag och missar en hastighetsbegränsningsskylt så förlorar hon körkortet, får böta tusentals kronor och blir arbetslös i en eller flera månader. Gör hon ett svårare misstag så kan någon dö. Stort ansvar, liten lön.
5. Ofta stillasittande livsstil utanför arbetet och svårt att delta i regelbundna idrottsträningar och föreningar pga arbetstider, svårt för hälsan.
6. Låg lön, låg lön ger ont om pengar, ont om pengar är stressande, stress är aldrig bra.

För att reducera problemet med yrkesförare som drabbas av akut sjukdom så vill jag föreslå ett par enkla åtgärder.
1. Högre lön, tar bort mycket av livsstressen, tar även bort kravet på att ta varje chans till övertid.
2. En timmes schemalagd motion på betald arbetstid varje dag. regelbunden motion ger bättre bashälsa.
3. Arbetsköparbetald läkarundersökning 2 ggr/år, upptäcker och åtgärdar hälsorisker i tid.
4. Ta bort karensdagen för yrkesförare, har du ansvar för andras liv så är det inte lämpligt att vara annat än på topp. En kontorsråtta med 40 000 i månadslön och där alla misstag kan korrigeras i efterhand kan gå till arbetet med 38,5 i feber och slösurfa hela dagen. För en yrkesförare finns inte sådana alternativ, h*n måste vara skärpt.

Kärnkraftsutbyggnad, inte nödvändigt.


Hörde på nyheterna att Folkpartiet vill bygga fyra nya kärnreaktorer för att klara klimatproblemen. Löjligt säger jag.

Vi skall inte öka energikonsumtionen, vi skall minska den, men vi skall minska den på ett smart sätt. Vi ska använda mindre energislukande utrustning, ersätt gamla kylskåp och frysskåp med nya kylskåp och frysboxar, sänk innetemperaturen med en grad. Bygg inga nya hus som inte är välisolerade (de massproducerade husen håller åttiotalsstandard på isolering) och lagstifta om att alla biltillverkare som säljer 500 eller fler bilar årligen i Sverige måste ha ett genomsnittligt koldioxidutsläpp per såld bil under 130g/km från årsskiftet 2009-2010 vid vite på 5000kr/bil och gram de ligger över gränsen. Säljer man 1000 bilar och har ett genomsnittligtutsläpp på 140 gram per bil så blir det alltså ett vite på femtio miljoner kronor.

Finner man det trots allt nödvändigt med mer kärnkraft så skall man återstarta Barsebäckreaktorerna.

En del kärnkraftskramare säger att vindkraft med flera alternativa energikällor inte ger tillräcklig leveranstrygghet. Inte ett problem, vi är ett stort land, med tillräcklig utbyggnad av vindkraft så ger vinden alltid nog med kraft, sett över ytan. Om vi fortfarande är oroliga för leveranssäkerheten så ska vi bygga ut ännu mer vindkraft (och solkraft och vågkraft med mera) och samtidigt bygga ut den installerade effekten i befintliga vattenkraftverk, på så vis kan vi kompensera bristande leveranstrygghet i 100 000 flödeskraftsalstrare på samma sätt som vattenkraften nu kompenserar för bristande leveranstrygghet hos kärnkraften. Även den kallaste mest elförbrukande av februaridagar har vi nog med vattenkraftseffekt i reserv för att kompensera ett omedelbart bortfall av den största kärnkraftsreaktorn. Vi har aldrig eller nästan aldrig brist på effekt i svenska nätet och ofta överkapacitet. På samma sätt kan vattenkraften kompensera för att vindkraft med mera inte alltid ger full installerad effekt. För övrigt är vi del av den europeiska elmarknaden vilket innebär att vi när alla vindsnurror går för fullt och vi trots att alla kraftverksdammar är stängda har elöverskott kan sälja detta till mellaneuropa där de då kan elda mindre kol. Får vi någon gång brist på el pga exempelvis långvarigt vindstilla i kombination med svår kyla så att vattenmagasinen når oroväckande låga nivåer så kan vi köpa el från sydligare delar, eller starta upp vår egen reserv i form av välrenad kolkondens (som ej körs då orenad dansk kolkondens är billigare) och gasturbiner, alternativt tillfälligt stänga vissa industrier.

Ska vi trots allt bygga ut kärnkraften (vilket jag tycker att vi ska) så ska vi enbart göra det genom att bygga transmutationsacceleratorer för att oskadliggöra vårt eget radioaktiva avfall och mot ersättning oskadliggöra andra länders radioaktiva avfall.


Bråkenhielm och förbudsivrandet.

Igår (eller var det i förrgår) så var det en socialdemokratisk riksdagskvinna vid namn bråkenhielm som babblade i radion. Hon ville att regeringen skulle "se över lagstiftningen rörande fyrverkerier för att få bort farorna och det skrämmande med fyrverkerianvändningen kring nyår".
Vad exakt hon ville skulle åstadkommas sade hon aldrig i klartext, men det märktes att det var förbud hon ville ha.
Trots flera frågor från en moderat riksdagskvinna som ville att Bråkenhjelm skulle förtydliga vad hon ville att regeringen skulle göra så sade hon bara att regeringen måste ta sitt ansvar och liknande vaga utsagor.
På hennes uttalanden under hela radioprogrammet märktes tydligt att hon var illa insatt i vad fyrverkerier är för något och förmodligen aldrig själv var inne i en fyrverkeributik eller avfyrat någon fyrverkeripjäs.
Jag finner det skrämmande att en person som tänker så lite innan hon talar kan få en plats på en riksdagslista. Hon är dessutom dessvärre inte ensam populist i SAPs led, häromåret gjorde Tone Tingsgård lika svepande och okunniga uttalanden om motorcyklar, uttalanden som hon senare tog tillbaks när hon insåg hur många motorcyklister det finns i landet.
Vad lever vi i för land egentligen med så småsinta politiker och så många småsinta invånare som inte kan unna andra att få ha lite roligt.
Om var tionde svensk avfyrar fyrverkerier varje nyår och vi bara har ett par dödsfall och några tiotal svåra kroppsskador relaterat till det så är väl det ett fantastiskt bra säkerhetsfacit egentligen.
Lite svinn får man alltid räkna med i varje verksamhet som är värd något.

Mitt svar på Robert Collins Bilblogg 2008-01-02

Nedansttående skrev jag som svar på Robert Collins blogg idag om tingvall och trafiksäkerhetsarbetet.

Jag håller med om att fartkameror inte är den enda bästa lösningen (själv avskyr jag dem, trots att jag håller laglig hastighet), jag håller även med om att det behövs kampanjer och attitydsarbete. Jag vill utveckla det hela en aning. Det är många som skriver att fartkamerorna är effektiva, då folk är rädda för dem och därför håller hastigheten. Visst är det så, men är det värt något om man gör rätt av rädsla? Vi har förbjudit barnaga, därför att rädsla inte är en bra uppfostringsmetod, vi får inte slå våra djur, för att rädsla inte är en bra uppfostringsmetod.
Ett barn som agats kan vara svårt att skilja från ett barn som behandlats med respekt, för de gör ungefär samma saker. Men tittar du på deras ögon så ser du att det agade barnet är ängsligt och oroligt, oroligt för att göra fel och få stryk. Det barn som uppfostrats med respekt och kärlek är inte nervöst, ty h*n gör rätt för att hon vill göra rätt och vet vad som är rätt.
Samma sak ser du på hundar där den slagna hunden ständigt söker mattes ögon för att  kontrollera om ett slag eller en spark är på väg, medans en älskad hund söker bekrädtelse och kärlek i sin husses ögon och lyder av kärlek istället för av rädsla.
På samma sätt är det med ett samhälle, ett folk,man kan se på ett folk, på människorna, på stämningen i samhället om de lyder lagen och överheten av egen hög moral och kärlek till sitt land, eller om de gör det av rädsla.
Jag föredrar att leva i ett land där folk gör rätt av kärlek och hög moral framför att leva i ett land där folk av rädsla för överheten ängsligt går med sänkt huvud och höjd garde.
Bort med kameror fram för folkbildning.
En kärleksfull fostran åstadkommer man inte genom förmaningar och vinande piska, piskan skall helst knappt anas och budskapen måste resoneras in, de kan inte spikas in med hammare och skrämselpropaganda.

RSS 2.0