En slank han hit.

Jag kritiserar ju allt som oftast ordningsmakten, nu är det dags igen.
Under färd från Uppsala till Enköping på lördagskvällen för att hantera ett bråk på en resturang fick en  polisbuss vattenplaning och körde ner i diket. Om detta speglar polisens körskicklighet så är det ett under att de lyckas ta någon som försöker undkomma dem i bil.
Som engagerad medborgare måste jag dock ställa frågan, varför körde bussen från Uppsala till Enköping på larm? det är fyra mil, med en snitthastighet på etthundratjugo kilometer i timmen, vilket är en hastighet åtminstone inte jag kan hålla med en Viano i regn ifrån lutbäcken till centrala enköping tar det alltså tjugo minuter. Detta kan på intet sätt betraktas som en rimlig utryckningstid.
En stad som Enköping måste ha en egen polisstation med egen bemanning och dessutom en rimligt dimensionerad bemanning. Detsamma gäller samhällen som Hofors, Tierp, Ludvika etc.

Jo, en sak till, MC-poliserna kör en enveckas kurs varje vår innan de får sätta sig på sina bågar, det kanske vore lämpligt om alla poliser, brandmän och ambulansförare hade en tredagars blåljuskurs vår och höst för att tillse att de har verktyg för att åtminstone någorlunda säkert framföra sina bilar. Polislegitimationen gör ingen till övermänniska, även om många poliser att dömma av de drivor av kraschade polisbilar som föreligger tycks tro det.


http://www.unt.se/enkoping/polisbil-fick-vattenplaning-1002073.aspx

Commodoren besiktigad, dags för arbete inför efterkontrollen.

Igår Fredag var jag iväg och besiktigade Commodoren, det blev en liten tripp till Sandviken. På vägen dit sotade ett tändstift igen fullständigt så bilen började gå på bara fem cylindrar. Förmodligen är det en flottör som fastnat så att den flödar över hela tiden, i bästa fall ett ganska enkelt fel att åtgärda.
Beisktningen gick riktigt hyggligt och besiktningsmannen var trevlig. Dessvärre visade det sig att jag hade haft fel i min gissning om mellan fem och femton tvåor, men det berodde främst på att vi inte åtgärdat någon lykta eller blinker, så baraframlyktorna, höger framblinker samt höger bromsljus fungerade (men det hade fel färg, pga sprucket glas). bara tre rosttvåor, varav en dubbelsidig, tre bromstvåor, svag handbroms, svag höer bakbroms och anliggande höger frambroms, vilken tillsammans med dålig motorgång gav en förbrukning på närmare tre liter bensin per mil, det var alltså inte helt gratis att få bilen besiktad, men det var en trevlig utflykt.
Tjugo tvåor att åtgärda inom två månader innebär en var tredje dag, det ska väl gå.

Happy Happy Joy Joy!

Idag har min Commodore fått nytt avgassystem och nya tändstift, hon brummade fint när jag besökte henne hos mekanikern!

Jag är ingen vän av sexköp, MEN.

Läser i Aftonbladet och några andra källor idag att det hemska brott med fängelse på straffskalan som Littorin ska ha gjort sig skyldig till är ETT fall av sexköp, fyra år efter detta enda fall (läser man den prostituerade kvinnans uttalande framstår det som ytterst osannolikt att Littorin under tiden ifråga skulle ha gått till någon annan prostituerad) bestämmer sig den prostituerade kvinnan för att det kan vara en skojig grej att sätta dit littorin. Undrar om hon först kontaktat honom och bett om pengar, eller om hon nöjt sig med att be Aftonbladet om en hygglig ersättning för att ge dem en story som kan sänka en minister och kanske rentav påverka valresultatet.
Undrar om någon undersöker om "Anna" är bekant med någon som jobbar på den nämnda förskolan, eller någon som är bekant med någon på förskolan, att man har en ministers gamla telefonnummer lär ju vara en anekdot som sprids.
Sexköpslagen sådan den är utformad i Sverige är en styggelse, den är designad för att ge saluförarna god tillgång till utpressningsmöjligheter och för att skapa trafficking. vill vi få stopp på Trafficking så bör vi nog helt avkriminalisera prostitution, vill vi bli av med de prostituerades möjlighet att utpressa sina kunder så bör vi kriminalisera försäljning av sexuella tjänster.
Ytterst är sexköpslagen en fråga om moralpanik, inte om att skydda någon. Vill vi skydda de som väljer att prostituera sig så bör vi införa ett bättre socialt skyddsnät och en bättre grundtryghet i Sverige, bland annat i form av medborgarlön.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7446604.ab

Ond, elak och hjärtlös.

Jag begick en ond handling gentemot vårt kulturarv igår. Jag bidrog till utrotandet av en utrotningshotad art!
Jag skickade min Saab-Lancia 600 GLS -86 till skroten. Det känns inte bra, men det är samtidigt en lättnad att ha ett bekymmer mindre att hantera.

Starkt jobbat SJ.

Läser än en gång i UNT, denna gången ser jag att SJ hälsar cyklar välkomna på tåg till och från femton olika stationer. Riktigt strongt jobbat av ett modernt marknadsanpassat företag med miljöprofil!
För tjugo år sedan kunde du ta med dig cykeln till alla järnvägsstationer i Sverige, i värsta fall så kom den fram efter dig, eller så skickade du den någon dag innan du själv reste så väntade den på dig på stationen. Vid alla stationer i Sverige kunde du polletera såväl cykel som packning.
Så sent som för tio år sedan kunde du fortfarande polletera din cykel och din packning mellan de järnvägsstationer som ännu var bemannade, det kostade 200 kronor.
Nu slår sig SJ för bröstet för att man tillåter sina passagerare att ta med sig cykel mellan femton av landet stationer, till ett pris som förvisso är lägre än de 200 kronor det kostade att polletera cykeln för femton år sedan, men så misstänker jag att man får sköta lastning och lossning själv också.

Här skriver SJ själva om saken. tydligen slipper man sköta lastning och lossning själv...

Låt mig säga som såhär, jag är inte imponerad.

Flink fänrik får fri framtid.

Läser i UNT att Mattias Flink som under psykosliknande berusningstillstånd 1994 dräpte sju personer har fått sin livstidsdom omvandlad till ett tidsbegränsat straff på trettiofyra år, det innebär att han sannolikt kommer att friges om fem år. Inte en dag för tidigt enligt min mening. Flink är inte och har aldrig varit kriminell, han har begått ett fruktansvärt brott och för det brottet måste han för såväl samhället som sitt eget välbeffinande straffas, såväl samhället som Flink måste känna att han har sonat brottet. Men att hålla Flink fängslad har aldrig haft något nämnvärt skyddsvärde för samhällets del, han kunde ha suttit på en öppen anstald ifrån dag ett.
Att ha en ofarlig man fängslad så länge som det rör sig om i Flinks fall är för det första omänskligt och ovärdigt ett civiliserat samhälle, det är dock inte ett argument som biter på vare sig media eller lagstiftare, men det är dessutom oekonomiskt. Antag att en fängelseplats kostar 2500 kronor per dygn (jag är rätt säker på att det är mer), multiplicera detta med 365, multiplicera detta sedan återigen, denna gången med 21 så får du nittonmiljoneretthundrasextiotvåtusenfemhundra kronor, varav åtminstone hälften bygger på hämnd snarare än straff. Tio-elva år, det hade varit en skälig tid i fängelse för det brott Flink begick, resten handlar om hämnd, inte om behandling, inte om att skydda samhället, ren hämnd.
Hämnden är min säger Herren, människan och människans samhälle skall inte syssla med hämnd.

Sisådär, flyttad och klar, för tillfället.

Nu har jag flyttat ut ifrån den bostad jag haft i två år och nio månader. Den var ju dessvärre på andrahandskontrakt, men jag trivdes riktigt bra där.
Idag bor mina prylar i ett förråd på shurgard, förutom dator, vapenskåp och kläder som jag har med mig i den studentlägenhet jag hyr fram till terminsstarten.
Sökandet efter ny bostad fortsätter och jag förnyar härmed erbjudandet om hittelön på 1000 kronor för en lägenhet eller uthyrningsdel på andrahandskontrakt i bobar del av Uppsala och 2000 kronor för ett förstahandskontrakt i bobar del av Uppsala (jag kan inte bo i Gottsunda, stenhagen, sävja, gränby eller nyby/löten).

RSS 2.0