Mjölk

Jag Köpte två liter mjölk igår (onsdags i skrivande stund).
Så, vad är allmänintresset i det då?
Ja, kanske inte något särskilt, men den här gången köpte jag inte riktigt den mjölk jag brukar köpa. Till att börja med så var det inte Arla, vilket ju annars är det vanliga här i mälardalen. Vidare så var det ekologisk mjölk, vilket jag inte brukar välja och slutligen det centrala i det hela, det var mjölk av märket sju gårdar. Det är alltså sju mjölkbönder som slagit sig samman under gemensamt varumärke för att få vettigt betalt för sin mjölk. Mjölken separeras, pastöriseras och förpackas hos Gefleortens mejeri i Gävle och kostade hos Luthagens livs tio kronor och femtio öre, markant högre än vanlig mellanmjölk från arla för sju och femtio, eller arla ekologisk mellanmjölk för åtta och femtio, men, om det mesta av den mellanskillnaden går till mjölkbönderna så är det väl värt den extraslanten. Hoppas att de knyter några mindre gårdar till sig också. jag skulle gärna betala extra för mjölk från gårdar med max trettio mjölkdjur, för att hålla landskapen öppna.
Nåväl, slutligen, KÖP MJÖLK FRÅN "SJU GÅRDAR"!

Glada nyheter

Igår förlovade sig Kronprinsessan och hennes man av folket, i sanning goda nyheter för konungariket Sverige. Med bara lite tur innebär det nya tronföljare inom två till tre år och inte minst att även de andra kungabarnen får bilda familj så att vi på så vis får en bredare bas, större redundans i tronföljden.

Rädda varven!

Längs många stränder bygger härdade händer båtar

för fiske och frakt.

Man vrider och vänder och bryter och bänder fram båtar

på hårda kontrakt.

Men på något vis

kommer samma gamla kris

och samma hot om sparken från samma expertis.


Men folket behöver ju båtar, ja folket behöver ju skepp!

RÄDDA VARVEN, RÄDDA VARVEN, men gör det fort.


Så sjöng nationalteatern på sjuttiotalet. Men staten valde att inte rädda varven, varvsstöden var ett skämt och hade karaktären av arbetsmarknadsstöd snarare än av offensivt arbete för marknadsandelar.

Idag domineras marknaden för fraktskepp av Hyundai i Sydkorea. Vad utmärker Hyundai? Vad gör att just de kan tillverka skepp och göra vinst? Är det deras revolutionerande produktionsteknik?

Ja, till viss del, den revolutionerande produktionstekniken togs fram på Arendal i Göteborg på sjuttiotalet. Är det deras duktiga arbetare? Ja, delvis, de är ungefär lika duktiga som de Svenska arbetarna i Göteborg, alltså ganska förbannat skickliga och yrkesstolra.

Det avgörande är dock varken yrkesskicklighet, arbetsmetoder, fördelaktigt klimat, längre arbetsveckor, eller ens lägre skattekostnader pga färre åldringar att vårda, inga in vandrare att försörja och gott om hemmafruar som håller nere kostnaderna för barnomsorg med mera. Inte heller sämre arbetarskydd, arbetsmiljölagar, miljölagar eller löner kan förklara detta, deras löner är ungefär desamma som i Sverige. Inte ens alla dessa faktorer i samverkan förklarar varför Hyundai kan vara marknadsdominerande, medans Sveriges varvsindustri är i det närmaste utraderad.

Förklaringen stavas Statsstöd, Hyundai har omfattande Statsstöd. När alla andra har statsstöd så måste även vi ge vår industri statsstöd, eller förlora den.

Nu är det i bilindustrin vi har samma läge. Det krävs statsstöd. GM har varit världens största biltillverkare de flesta av de senaste dryga sjuttio åren, utan statsstöd, men nu går Toyota om dem, varför gör de det? Svaret stavas STATSSTÖD. Toyotas stora guldägg de senaste tio åren har varit Prius och därtill relaterade hyvridmodeller (Camry, ett flertal lexusvarianter) har enligt många initierade källor utvecklats med enorma insatser av statliga japanska medel och Toyota får enligt samma sagesmän kompensation från staten för att många av modellerna säljs med förlust.

Volvo har stått starka på egna ben och volvo personvagnar har sedan försäljningen varit en tillförlitlig vinstmaskin för Ford, en vinstmaskin som man lyft ur enorma pengar ur för att stödja det nya moderbolaget. Idag går Volvo, Volvo PV och Saab dåligt och då säger borgarna ”låt dem dö, bär de sig inte så får de dö, det är marknadens lag. Men om det nu är marknadens lag så är den lagen satt ur spel. Alla andra länder stöder sina industrier med stora belopp, då är det orättvist om inte vi stödjer vår industri på samma sätt.

På tidiga nittiotalet hade volvo en konceptbil, ECC, en hybridbil som man fann vara för dyr att sätta i produktion. Med lite statligt stöd då hade volvo varit marknadsledande idag.

Idag står vi inför ett teknikskifte i bilindustrin, ingen av dagens bilmodeller kommer att vara gångbar om tre år, i det läget ska vi inte låta vår bilindustri falla på dålig ekonomi och mindre marknadslyckade befintliga modeller. Vi ska hjälpa dem igenom krisen , ta över SAAB, stöd Volvo. Vi ska se till att SAAB som statsägt bolag utvecklar världens bästa bränslecellsbilar, världens bästa vätgasdrivna förbränningsmotorbilar (Aero X med turboladdad vätgasmotor, mums, en miljöanpassad supersportbil) och världens bästa seriehybrider för olika biobränslen så att Saab har de mest attraktiva bilarna på marknaden när vi går ur krisen. Vi ska stödja Volvo PV och Volvo att även de stå tekniskt starka när vi går ur krisen. Under högkon junkturen får sedan biltillverkarna stå eller falla på egna meriter, men idag är det fel läge att låta dem falla.

Ytterligare skäl att rädda Saab är att Saabs årliga förluster är billigare än att försörja de som blir arbetslösa om Saab faller med trots allt i slutändan samma skattepengar.


Fostervattensdiagnostik.

Det har varit på radion hela dagen om en kvinna som gjort abort två gånger för att hon bar på barn av fel kön. Detta passar inte vissa tyckare och därför vill man nu införa regler som innebär att föräldrar ej skall få veta könet på barnet vid fostervattensdiagnostik såvida det inte är medicinskt befogat.
Avsikten förefaller naturligtvis vara god, men i praktiken är det ett slag i luften, eller än värre, en inskränkning i individens frihet och rättighet, som ändå inte kommer att ge avsett resultat.
Det har nämligen flera gånger i de populärvetenskapliga tidningarna nämnts att man har utvecklat metoder för att utifrån ett enkelt blodprov på den havande kvinnan utröna könet på det barn hon bär. Även om socialstyrelsen förbjuder sådan kontroll i Sverige så kommer man ej att kunna hindra kvinnor från att resa över bron och få sådant prov utfört i danmark och sedan fara hem och göra abort.
Alltså, det är olyckligt att vissa kulturer värderar flickor så lågt att kvinnor väljer att abortera sina döttrar, men det kan vi inte lagstifta bort, vi kan bara informera bort sådan problematik.

Dollhouse

Igår såg jag första avsnitet av en ny TV-serie av Joss Whedon, mannen bakom Buffy, angel och firefly. TV-serien som heter Dollhouse kändes klart sevärd, huvudpersonen, echo, som spelas av Eliza Dushku är en "active", en personlighetstvättad kvinna som inför sina olika uppdrag laddas med en för uppdraget skräddarsydd personlighet och mellan uppdragen lever i en barnalik halvlobotomerad tillvaro i en komfortabel byggnad tillsammans med andra actives.
Den mesta informationen om serien kan fås via wikipedia eller Fox hemsida, så jag nöjer mig med att säga att det verkar vara en bra serie, se den.

Take my love, take my land, take me where i cannot stand

I dont care, i´m still free
You cant take the sky from me.

Eller vänta lite nu, det är ju just det de hat gjort. Två gånger.
Den första gången var på sjuttiotalet när NASA slutade sträva utåt, man skrinlade planerna på bemannade uppdrag till Mars och man lade ned apolloprogrammet. Ett stort svek mot mänskligheten, vi behöver nya världar att sträva mot.
Den andra gången var 2003 då man lade ned den ljuvliga TV-serien Firefly. Jag får erkänna att jag trots att jag blivit tipsad om den flera gånger inte kommit till skott att se den förrän för ca två veckor sedan och vilken underbar serie. Enligt alla rätvvisans lagar borde jag ha haft fem sex säsonger att se igenom, men så är icke fallet, för FOX lade ned den efter elva avsnitt och totalt filmades fjorton vilka sedermera blev tillgängliga på DVD, något par år senare kom en film som uppföljare, Serenity.
Efter att Firefly stoppades sade Joss Whedon att han aldrig mer skulle arbeta med FOX, men nu gör han det, med TV-serien Dollhouse so har premiär på fredag. Whedon säger att det inte är samma ledningsgrupp nu som när man dödade Firefly, så det kanske är läge för alla Fireflyfans, så kallade Browncoats att ta upp kampen för Kapten Malcolm Reynolds och hans besättning igen så att vi kan få återse dem i våra vardagsrum.

Oavsett om den kampanjen lyckas eller ej så vill jag härmed starta ett upprop för Sveriges rymdprogram. Sverige bör givetvis fortsätta arbeta inom ESA, men vi måste även själva ta initiativet, Ett Svenskt rymdprogram kan innebära en helt ny framtid för Sverige, både här hemma och ute i rymden. Jag vill att Sverige förankrar några avfyrningsplattformar vid Ekvatorn, gärna gamla oljeriggar så att det blir billigt. Därifrån bör Sverige  skicka upp två rymdstationer, en i nära omloppsbana och en i lagrangepunkten mellan jorden och månen. Sedan skall man skicka upp vad som krävs för att bygga en månbas och en marsbas. Vi bör ha femtio man boende i rymdstationerna inom tio år ooch hundra kolonister på månen om femton och på Mars om tjugo år. Tekniskt är det inte särskilt svårt. Ställer man rimliga säkerhetskrav (max tio procent förluster i personal, tjugo procent i materiel) så blir det inte oöverstigligt dyrt. Om vi tar täten nu kan sverige slå an tonen för hela koloniseringen av rymden. Detta rymdprogram skall vara Sveriges eget, inte ESAs, inte FNs, inte EUs, SVERIGES. VI kan,  jag vill, Törs vi?

RSS 2.0