Sveriges vagnsparks miljöpåverkan.
Borgarna påstår att de vill nå något slags miljömål till 2020, För att nå detta miljömål behöver bland annat Sveriges totala förbrukning av drivmedel minska.
Även den förra, Socialdemokratiska, regeringen pratade om att göra sverige oberoende av fossila bränslen till 2020.
Vad är då en rimlig väg att gå för att minska vårt beroende av fossila drivmedel?
Ska vi skatta sönder svenssons ekonomi? Att höja bensin och dieselskatten till 40 kronor per liter är inte svårt, det kommer att minska förbrukningen av fossila drivmedel, men det kommer också att slå svenssons ekonomi i spillror, för Svensson har inte en möjlighet att köpa en bränslesnål bil, Svensson köper nämligen en begagnad tjänstebil och tjänstebilssektorn är inte känslig för bensinpriset.
Vill vi få ned drivmedelskonsumtionen måste vi se till att de bilar som tillförs vagnsparken har låg drivmedelskonsumtion. Hur åstadkommer vi det?
Vi vet alltså att tjänstebilssektorn är praktiskt taget okänslig för drivmedelspriset, vad är då tjänstebilssektorn känslig för? Svaret är förmånsvärdet. Vill vi få ner vagnsparkens förbrukning så är det alltså en god ide att ge miljösviniga bilar ett så högt förmånsvärde om de används som tjänstebil att de blir ointressanta. Om man exempelvis sätter gränsen så att alla bilar som drar mer än motsvarande 0,6 liter bensin per mil blir ekonomiskt omöjliga som tjänstebil för den överväldigande majoriteten så har vi gjort ett stort steg mot lägre förbrukning och dito utsläpp hos den svenska vagnsparken, utan att behöva höja bensinpriset för svensson som inom några år kommer att byta till en nyare bil och då köpa en snål ex-tjänstebil.
Men även svensson köper helt ny bil ibland, då bör vi uppmuntra svensson att lägga sina pengar på en miljömässigt vettig bil, hur gör vi det? Jo även där så använder vi skatteverktyget, men inte genom straffskatter, vi använder morötter istället, låt svensson köpa sin bil utan moms om den drar mindre än motsvarande 0,4 liter bensin per mil, om den går på el eller vätgas eller annat högintressant alternativt drivmedel så kan den även vägskattebefrias för kortare eller längre tid.
Även den förra, Socialdemokratiska, regeringen pratade om att göra sverige oberoende av fossila bränslen till 2020.
Vad är då en rimlig väg att gå för att minska vårt beroende av fossila drivmedel?
Ska vi skatta sönder svenssons ekonomi? Att höja bensin och dieselskatten till 40 kronor per liter är inte svårt, det kommer att minska förbrukningen av fossila drivmedel, men det kommer också att slå svenssons ekonomi i spillror, för Svensson har inte en möjlighet att köpa en bränslesnål bil, Svensson köper nämligen en begagnad tjänstebil och tjänstebilssektorn är inte känslig för bensinpriset.
Vill vi få ned drivmedelskonsumtionen måste vi se till att de bilar som tillförs vagnsparken har låg drivmedelskonsumtion. Hur åstadkommer vi det?
Vi vet alltså att tjänstebilssektorn är praktiskt taget okänslig för drivmedelspriset, vad är då tjänstebilssektorn känslig för? Svaret är förmånsvärdet. Vill vi få ner vagnsparkens förbrukning så är det alltså en god ide att ge miljösviniga bilar ett så högt förmånsvärde om de används som tjänstebil att de blir ointressanta. Om man exempelvis sätter gränsen så att alla bilar som drar mer än motsvarande 0,6 liter bensin per mil blir ekonomiskt omöjliga som tjänstebil för den överväldigande majoriteten så har vi gjort ett stort steg mot lägre förbrukning och dito utsläpp hos den svenska vagnsparken, utan att behöva höja bensinpriset för svensson som inom några år kommer att byta till en nyare bil och då köpa en snål ex-tjänstebil.
Men även svensson köper helt ny bil ibland, då bör vi uppmuntra svensson att lägga sina pengar på en miljömässigt vettig bil, hur gör vi det? Jo även där så använder vi skatteverktyget, men inte genom straffskatter, vi använder morötter istället, låt svensson köpa sin bil utan moms om den drar mindre än motsvarande 0,4 liter bensin per mil, om den går på el eller vätgas eller annat högintressant alternativt drivmedel så kan den även vägskattebefrias för kortare eller längre tid.
Kommentarer
Trackback