alkohol kontra fart.

Enligt artikel i DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=656033&maNo=-1 är 42% av bilförare som omkommer i trafiken påverkade av alkohol.Vad borde man då prioritera i trafikövervakningen?
Men, så kommer vi till det delikata, tar man en rattfyllerist så blir det förvar, transport av vederbörandes bil, rättegång, straff eller vård etc. m.m. Kostnader som inte vägs upp av de 5-6000 i böter som rattfylleristen i extremfallen kan få betala. Dålig ekonomi, det är röda siffror i polisens budget när de tar en rattfyllerist.
Tar man däremot en så kallad fortkörare och felanmäler överträdelsen så att man ej behöver rapportera till åklagare, så kommer bilisten, svensson, att betala boten så snällt, 4000kr in i statskassan på fem minuters arbete. Svarta siffror i Budgeten för Polisen och snygg uppklarandeprocent dessutom.
Att sedan siffrorna för samhället i själva verket är de omvända, där en omhändertagen rattfyllerist resulterar i vård, en familj som får en förälder som fungerar bättre, en arbetsgivare med lägre sjuktal, en person mindre som kör ihjäl ett barn på fyllan och rent allmänt en massiv besparing, medans den bötfällde fortköraren resulterar i övertidsarbete, magsår, barn som inte får läxhjälp av pappa och därmed sämre betyg och blir utslagna från högre utbildning och i slutänden hamnar i bidragsberoende.
Se på trafikinsatserna samhällsekonomiskt istället för bara polisstatistiksekonomiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0