Vill de skrämma bort alla potentiella kunder?

Läser i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,1086154,00.html att SL vill införa utpasseringskontroller och opasserliga spärrar, samt smartkort, tvivelsutan personliga. Följden blir att det blir svårare att utrymma en station om något händer, att kontrollsamhället gör ytterligare framsteg och att jag känner ännu mindre incitament att ta kollektivtrafiken istället för bilen.
I uppsala är de på samma spår, där har de höjt priset för en enkel biljett till 30 kronor. är det värt det? det innebär att om jag ska till stan i två timmar så kostar det 60 kronor. Tar jag bilen så kan jag parkera på gatan i två timmar för mellan 20 och 50 kronor. Syftet med höjningen är att gå över kunderna till värdekort (personliga) som kostar 15 kr/ resa, eller SMS-biljett (telefonnummer, lätt spårbart) som kostar 20 kr/resa. Man får alltså välja mellan smärtsamt dyr kollektivtrafik kontant, eller bara oförskämt dyr kollektivtrafik där man registreras i bussbolagets databaser. Jag förutspår att det inte kommer att dröja innan även de billiga p-platserna i centrala stadens utkanter chockhöjs så att det blir ekonomiskt gynnsammare att ta bussen igen, då bägge verksamheterna är kommunalt drivna.
När ska svenska folket tröttna på det ständigt hårdnande greppet om kropp och själ?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0