Brott och straff också lite dricks.

Jag läste på¨UNTs hemsida idag att man tagit en man som tidigare tagits för rattfylleri och olovlig körning 48 gånger och bland annat kört på en kvinna med barnvagn i knivsta. Polisen säger att man inte kan göra så mycket åt en sådan här person eftersom man inte kan låsa in honom för tid och evighet.
Jag håller helt med om att man inte kan låsa in vederbörande för tid och evighet och jag håller med om att man under rådande lagar inte kan göra så mycket, såvida man inte ser till att ge honom en snabb rättegång och maxstraff varje gång man tar honom, då hålls han borta från gatorna i alla fall. Det man dock borde göra och som jag nämnt tidigare är att införa ett svenskt "third strike" system, inte med livstidsstraff vid tredje domen, det är lite väl grovt i min smak, däremot med femårsstraff på femte fängelsedomen inom fem eller tio år, fem år i världens bästa kriminalvård skall vara nog för att få ordning på de allra flesta (då måste vi givetvis också se till att vår kriminalvård är världens bästa) samtidigt som man håller buset borta från gatan och ett femårsstraff borde vara avskräckande nog för att få många att avstå från ytterligare brottslighet efter några voltor.

Sen så vill jag klaga på folket här i Sverige.
Dricks gör inte ont att ge. Är ni missnöjd med utförd tjänst så ge inte dricks till servitrisen, stadsbudet, taxiföraren, piccolon, hotellstäderskan etc. Är ni inte missnöjd så ge 5-15 % och är ni synnerligen belåten med utförd tjänst så ge 20% eller mer i dricks.
Dricksen är ett uppskattat inslag och en viktig del i inkomsten för oss som arbetar i serviceyrken och om ni inte dricksar när ni är normalt nöjd med utfört arbete, hur ska ni då kunna markera att ni är missnöjda?

Kommentarer
Postat av: Mamma



Visst är ni värda dricks men alla har inte råd med den o dessutom liknar det här inlägget litegrand tiggeri eller kanske att gå med håven.

2008-09-02 @ 01:18:55
Postat av: Taxametern

Jag vill åxå ha 20% mer i lön.... men inte f_n tigger jag allmosor i min blogg för det.



2008-09-02 @ 15:26:33
Postat av: Henning

Jag ger alltid dricks! Nästan i alla fall.



Rattfyllerister måste nog botas med kemisk kastrering av deras dryckeslusta. Straff skrämmer inte ett fyllo som inte fattar han är full.

2008-09-06 @ 19:44:18
Postat av: Hans Persson

Dricks är ett oskick som är kvar från en svunnen tid. I dagens Sverige utgår jag från att lön utbetalas, och då är dricks en exceptionell händelse som kan ges för service utöver det vanliga, inte något som händer i normalfallet.



Ger du själv dricks till busschaufförer, bredbandssupport eller gatsopare? Varför inte?

2008-12-02 @ 10:44:55
URL: http://www.duarvaddulaser.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0