Samhällelig service (eller total avsaknad av sådan)

Vid tiotiden ikväll klev min lillasyster av tåget i Lund och upptäckte snart att hon tappat sin plånbok. Hon försöker givetvis att få tag på någon som kan hjälpa henne att söka reda på den. Pån stationen finns dock ingen personal tillgänglig och på det5 enda offentliga telefonnumret till SJ finns enbart en automatisk telefonsvarare att tillgå, alltså inget sätt att kontakta någon som kan gå ombord på tåget och kontrollera hennes sittplats, ingen möjlighet att kontakta en tågvärd som kunde kontrollera hennes plats.
Vi försöker ringa polisen och be dem om hjälp, polisens enda offentliga nummer 11414 går enbart till den länskommunikationscentral som är närmast där man befinner sig.  Jag som befinner mig i Hofors kommer alltså tiill länskommumikationscentralen i Gävle där man säger att "våra nummer till SJ lämnar vi inte ut, för övrigt är Skåne inte mitt bord, så jag kan inte ringa dem och be dem att hjälpa dig."

När lillasyster som har varit på resa i arton timmar ringer 11414 kommer hon till en idiot i skåne som bara säger att "du måste spärra korten innan du kan göra en polisanmälan" och att få henne att förstå att det är hjälp att slippa göra en polisanmälan hon vill ha, det går inte.
Det här utstuderade undvikandet av kontakt med allmänheten är inte acceptabelt och någonting måste göras åt det.
När polisen införde sitt nummer 11414 så sa man att  det var för att göra det lättare för allmänheten och det trodde jag på, tills jag ringde till LKCs gamla nummer i uppsala, 018-168590 och blev hänvisad av en telefonsvarare till 11414, det innebär att avsikten var att göra det svårare, inte lättare att nå relevant polismyndighet.
SJ har nogrannt dragit undan alla telefonnummer utom till ett fåtal callcenters som håller stängt på alla "besvärliga" tider
och som när de har öppet är effektiva portvakter som hindrar all kontakt med personer som faktiskst kan hjälpa.
Detta är inte acceptabelt, SJ måste starta ett dygnetruntöppet callcenter dit man kan ringa och varifrån de kan kontakta vilken SJ-befattning som helst i landet för att lösa uppkomna problem.
Servicen till medborgare och kunder runt om i samhället försämras stadigt och det är hög tid att något görs för att ändra detta. Vi har tekniken som behövs för att ge fantastisk service till medborgarna, men man väljer att använda den till att ställa upp en mur mellan medborgarna och samhällsviktiga funktioner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0