Frihet och Narkotika
Att jag är en ganska stor förespråkare av individens frihet, så länge den inte går ut över andra individers frihet är väl ingen nyhet för de flesta som läser här, men ibland förundras jag av andra frihetsförespråkares åsikter, närmast då när vi kommer in på området narkotika.
Många libertarianer och second amendmentkämpar förespråkar att man ska göra narkotika lagligt, samtidigt som de själva ogillar narkotika och ser ner på dem som använder sagda preparat.
Tankarna bakom detta är att "the war on drugs" som man talar om i USA ger så mycket negativa effekter på vanligt folks liv, tydligen förekommer något som kallas "no knock entries", alltså husrannsakningar där polisen inte behöver knacka på, presentera sig och visa en husundersökningsorder, detta tillsammans med kringskärningar av vanligt folks rätt att äga och bära vapen och andra inskränkningar av personlig frihet, för att inte tala om de stora mängder pengar som de kriminella narkotikanätverken tjänar anses av dessa personer vara skäl nog för att göra narkotika lagligt och tillgängligt till låga priser. Tillverkningskostnaden för Heroin och Kokain i en stor statligt övervakad fabrik vore trots allt väldigt låg.
Jag kan se vissa poänger i dessa resonemang, men jag ser också problem. OK, vi tänker oss att envar är fri att välja om de vill knarka ner sig eller inte, men vad är det för val egentligen? när tillgängligheten ökar då narkotikan legaliserats så kommer fler att prova och att fastna. Narkotikan kan förstöra livet även om man inte måste köpa den av en langare. En person som blir kär i sitt Heroin och sitter hemma och sprutar sig hög på det och skiter i allt omkring sig förlorar jobbet med tiden precis som en sådan person gör idag. Utan jobb blir det kriminalitet och prostitution som gäller för att försörja missbruket oavsett hur laglig drogen i sig är.
Hur ska man sedan hantera det ökade antal drograttfyllor man kommer att få se?
Hur nyttigt är det att röka hasch eller marijuana egentligen, är det inte lika mycket hälsofarliga biämnen där som i tobak?
Som jag ser det så är det inte ens i USA så mycket problem med kampen mot narkotika att det är motiverat att ge upp. Möjligen att man ska byta taktik. Mer fokus på grossisterna, mindre på detaljister och konsumenter.
Och kanske framförallt, skapa alternativ till drogerna.
Om allla amerikaner ville göra sitt för att minska narkotikaproblematiken så skulle de sluta köpa asiatiska industriprodukter och börja köpa USA tillverkade. på så vis skulle ekonomin lyftas och den hopplöshet som narkotikabruket frodas i minska betydligt. Har man en rimlig chans att få ett vettigt arbete så lockas man mindre av narkotika och gangsterkultur.
Om man dessutom får stopp på den illegala immigrationen och får ut de illegala som redan vistas i landet så kan man frigöra skattepengar som nu går till deras försörjning (de illegala som inte jobbar på fälten), dessa skattemedel kan gå till att stödja vettiga löner för grönsaks och fruktplockare. Med anständiga löner i dessa yrken så finns en rimlig chans att amerikanska medborgare söker sig till de jobben, precis som motsvarande skulle ske i sverige om lönerna för frukt och bärarbetarna var rimliga här. Med fler i arbete behöver färre gå på Soc/welfare och ytterligare skattepengar kan frigöras för att ordna upp statsfinanserna, samtidigt som en ung vuxen som sliter på fälten hela dagen inte har tid eller ork (eller anledning) att syssla med kriminalitet, h*n har fullt upp med att leva ett hederligt svenssonliv och vill inte riskera sin eller familjens framtid genom brottslighet, oavsett hudfärg.
Vissa säger att ingen människa är illegal, jag säger att ingen medborgare är överflödig. Idag är det de som betraktas om överflödiga som tillsammans med de illegala utgör problem för stat och hederliga medborgare.
Många libertarianer och second amendmentkämpar förespråkar att man ska göra narkotika lagligt, samtidigt som de själva ogillar narkotika och ser ner på dem som använder sagda preparat.
Tankarna bakom detta är att "the war on drugs" som man talar om i USA ger så mycket negativa effekter på vanligt folks liv, tydligen förekommer något som kallas "no knock entries", alltså husrannsakningar där polisen inte behöver knacka på, presentera sig och visa en husundersökningsorder, detta tillsammans med kringskärningar av vanligt folks rätt att äga och bära vapen och andra inskränkningar av personlig frihet, för att inte tala om de stora mängder pengar som de kriminella narkotikanätverken tjänar anses av dessa personer vara skäl nog för att göra narkotika lagligt och tillgängligt till låga priser. Tillverkningskostnaden för Heroin och Kokain i en stor statligt övervakad fabrik vore trots allt väldigt låg.
Jag kan se vissa poänger i dessa resonemang, men jag ser också problem. OK, vi tänker oss att envar är fri att välja om de vill knarka ner sig eller inte, men vad är det för val egentligen? när tillgängligheten ökar då narkotikan legaliserats så kommer fler att prova och att fastna. Narkotikan kan förstöra livet även om man inte måste köpa den av en langare. En person som blir kär i sitt Heroin och sitter hemma och sprutar sig hög på det och skiter i allt omkring sig förlorar jobbet med tiden precis som en sådan person gör idag. Utan jobb blir det kriminalitet och prostitution som gäller för att försörja missbruket oavsett hur laglig drogen i sig är.
Hur ska man sedan hantera det ökade antal drograttfyllor man kommer att få se?
Hur nyttigt är det att röka hasch eller marijuana egentligen, är det inte lika mycket hälsofarliga biämnen där som i tobak?
Som jag ser det så är det inte ens i USA så mycket problem med kampen mot narkotika att det är motiverat att ge upp. Möjligen att man ska byta taktik. Mer fokus på grossisterna, mindre på detaljister och konsumenter.
Och kanske framförallt, skapa alternativ till drogerna.
Om allla amerikaner ville göra sitt för att minska narkotikaproblematiken så skulle de sluta köpa asiatiska industriprodukter och börja köpa USA tillverkade. på så vis skulle ekonomin lyftas och den hopplöshet som narkotikabruket frodas i minska betydligt. Har man en rimlig chans att få ett vettigt arbete så lockas man mindre av narkotika och gangsterkultur.
Om man dessutom får stopp på den illegala immigrationen och får ut de illegala som redan vistas i landet så kan man frigöra skattepengar som nu går till deras försörjning (de illegala som inte jobbar på fälten), dessa skattemedel kan gå till att stödja vettiga löner för grönsaks och fruktplockare. Med anständiga löner i dessa yrken så finns en rimlig chans att amerikanska medborgare söker sig till de jobben, precis som motsvarande skulle ske i sverige om lönerna för frukt och bärarbetarna var rimliga här. Med fler i arbete behöver färre gå på Soc/welfare och ytterligare skattepengar kan frigöras för att ordna upp statsfinanserna, samtidigt som en ung vuxen som sliter på fälten hela dagen inte har tid eller ork (eller anledning) att syssla med kriminalitet, h*n har fullt upp med att leva ett hederligt svenssonliv och vill inte riskera sin eller familjens framtid genom brottslighet, oavsett hudfärg.
Vissa säger att ingen människa är illegal, jag säger att ingen medborgare är överflödig. Idag är det de som betraktas om överflödiga som tillsammans med de illegala utgör problem för stat och hederliga medborgare.
Har inte så mycket att säga, men...
Hade en riktigt trevlig dag igår. Fick besök av storasyster och svågern igår, från hundramil bort. De hade med sig far och styvmor från Hofors och jag bjöd dem och lillasyster på lunch här hemma i ettan, Fläskkotletter, potatis och sås, så det var väl inget särskilt, men trevligt var det i alla fall. De blev kvar i stan hela dagen och for hem efter att vi fikat hemma hos lillasyster på kvällen. Trevligt att umgås med familjemedlemmar man inte träffar så ofta.
När de farit hem och jag varit förbi kära mor och skottat gården så ringde en kompis och ville ha med mig ut på Max eller så, men då det var kvar ett par fläskkotletter och lite potatis från lunchen så svängde jag förbi hemma hos honom och släpade med honom hem för att göra slut på resterna, snacka och se första avsnittet av den hittills rätt trevliga serien Terminator - The sarah connor chronicles. Allt som allt en trevlig dag, produktiv dessutom då jag tvangs städa lägenheten innan gästerna kom och till och med hann med att tvätta.
Nu dags för dusch, frukost och jobb.
Lev väl och kom ihåg:
Den förberedde överlever.
När de farit hem och jag varit förbi kära mor och skottat gården så ringde en kompis och ville ha med mig ut på Max eller så, men då det var kvar ett par fläskkotletter och lite potatis från lunchen så svängde jag förbi hemma hos honom och släpade med honom hem för att göra slut på resterna, snacka och se första avsnittet av den hittills rätt trevliga serien Terminator - The sarah connor chronicles. Allt som allt en trevlig dag, produktiv dessutom då jag tvangs städa lägenheten innan gästerna kom och till och med hann med att tvätta.
Nu dags för dusch, frukost och jobb.
Lev väl och kom ihåg:
Den förberedde överlever.
Jobb och skatt.
Nu har jag jobbat för Uppsala Taxi i tretton månader och finner det lite skoj hur van man blir vid bättre förhålllanden.
På Kurir var det en fantastiskt bra månad om jag körde ihop 50 000 på Taxametern, jag tror att jag gjorde det två gånger på dryga tre år som jag jobbade där.
Här på Uppsala Taxi har jag haft två månader som har legat under femtiotusen, men bägge de månaderna hade jag en sjukskrivningsvecka och här i januari körde jag in 53095 kronor och tycker att "jaja, det är ju dåliga januari, så jag får väl vara nöjd." Jag gillar att jobba för Uppsala Taxi.
Så läser jag att Regeringen tänker höja skatten för svensson ytterligare, bensinskattehöjning med 70 öre. Visst kommer det att leda till lite mindre bilkörande, men det är ändå fel väg att gå. Vill vi minska bilparkens miljöpåverkan finns det mycket vi kan göra som inte minskar svenssons rörelsefrihet. Som jag sagt tidigare, förbjud nyförsäljning av fossilbränsledrivna bilar från halvårsskiftet, upphandla Vätgasdrivna bilar till statlig och kommunal verksamhet och anlägg gott om vindkraft som kan producera vätgas. Upphandla även elbilar med ett enkelt utbytessystem för batterier och en räckvidd på batterierna på tio mil, samt ett tätt nät av batterimackar till dessa. Dessa upphandlingar tillsammans med nyförsäljningsförbud för fossildrivna bilar kommer att reducera vagnsparkens CO2utsläpp med mer än fem procent av dagens nivå årligen i uppemot tio år, därefter med mindre volym för att om vi ej finner en fullvärd biobränsloeersättare till bensin för befintliga bilar stanna på kanske 5% av dagens nivå om ca 20 år. Även om vi sänker bensinskatten. Bygg ut vindkraft och vågkraft för att få ström till dessa stationer och till laddning i hemmen av bilarna. Då man abbonerar på batterierna och får dem utbytta när man byter batteri på en mack under långkörning så kommer man ifrån de höga kostnaderna för individen när ett batteripaket skalll bytas, batteripaketen får skaplig omsorg på mackarna och kan löpande bytas ut mot Modernare batteriteknik. Vidare omhändertas uttjänta batterier på ett bra sätt inom utbytessystemet via mackarna. De flesta av elbilarnas problem lösta på ett bräde.
Med utbyggd Vätgasinfrastruktur och ett antal modeller av vätgasbilar på marknaden så accelererar teknikutvecklingen på området och tankar och bränsleceller blir bättre (samtidigt som kolvmotorn blir kvar, då BMW med flera gillar dessa.
Det som hindrar detta är som vanligt EU, då ett nyförsäljningsförbud av smutsbilar skulle ses som handelshinder.
Den EU-kramande regeringen liksom de tidigare dito har själva sett till att det enda styrverktyg de har kvar är det svenska folkets urgamlka rätt att sig självt beskatta och knapppt ens den. Det har tydligt bevisats att vi inte kan påverka inne i EU (vilket vi skulle kunna hävdade EU-förespråkarna, det var ett av deras starkaste argument), vi Får ej heller längre vara föregångsland, vilket var ett effektivt sätt att påverka resten av världen innan vi gick med i EU. EU har tystat sveriges röst i världen.
På Kurir var det en fantastiskt bra månad om jag körde ihop 50 000 på Taxametern, jag tror att jag gjorde det två gånger på dryga tre år som jag jobbade där.
Här på Uppsala Taxi har jag haft två månader som har legat under femtiotusen, men bägge de månaderna hade jag en sjukskrivningsvecka och här i januari körde jag in 53095 kronor och tycker att "jaja, det är ju dåliga januari, så jag får väl vara nöjd." Jag gillar att jobba för Uppsala Taxi.
Så läser jag att Regeringen tänker höja skatten för svensson ytterligare, bensinskattehöjning med 70 öre. Visst kommer det att leda till lite mindre bilkörande, men det är ändå fel väg att gå. Vill vi minska bilparkens miljöpåverkan finns det mycket vi kan göra som inte minskar svenssons rörelsefrihet. Som jag sagt tidigare, förbjud nyförsäljning av fossilbränsledrivna bilar från halvårsskiftet, upphandla Vätgasdrivna bilar till statlig och kommunal verksamhet och anlägg gott om vindkraft som kan producera vätgas. Upphandla även elbilar med ett enkelt utbytessystem för batterier och en räckvidd på batterierna på tio mil, samt ett tätt nät av batterimackar till dessa. Dessa upphandlingar tillsammans med nyförsäljningsförbud för fossildrivna bilar kommer att reducera vagnsparkens CO2utsläpp med mer än fem procent av dagens nivå årligen i uppemot tio år, därefter med mindre volym för att om vi ej finner en fullvärd biobränsloeersättare till bensin för befintliga bilar stanna på kanske 5% av dagens nivå om ca 20 år. Även om vi sänker bensinskatten. Bygg ut vindkraft och vågkraft för att få ström till dessa stationer och till laddning i hemmen av bilarna. Då man abbonerar på batterierna och får dem utbytta när man byter batteri på en mack under långkörning så kommer man ifrån de höga kostnaderna för individen när ett batteripaket skalll bytas, batteripaketen får skaplig omsorg på mackarna och kan löpande bytas ut mot Modernare batteriteknik. Vidare omhändertas uttjänta batterier på ett bra sätt inom utbytessystemet via mackarna. De flesta av elbilarnas problem lösta på ett bräde.
Med utbyggd Vätgasinfrastruktur och ett antal modeller av vätgasbilar på marknaden så accelererar teknikutvecklingen på området och tankar och bränsleceller blir bättre (samtidigt som kolvmotorn blir kvar, då BMW med flera gillar dessa.
Det som hindrar detta är som vanligt EU, då ett nyförsäljningsförbud av smutsbilar skulle ses som handelshinder.
Den EU-kramande regeringen liksom de tidigare dito har själva sett till att det enda styrverktyg de har kvar är det svenska folkets urgamlka rätt att sig självt beskatta och knapppt ens den. Det har tydligt bevisats att vi inte kan påverka inne i EU (vilket vi skulle kunna hävdade EU-förespråkarna, det var ett av deras starkaste argument), vi Får ej heller längre vara föregångsland, vilket var ett effektivt sätt att påverka resten av världen innan vi gick med i EU. EU har tystat sveriges röst i världen.