Riksbanken och politiken och europaresa i Uppsala Kommun.

Häromdagen så uttalade sig riksbankschefen om en sak han inte har med att göra. Riksbankschefens uppgift är att hålla inflationen och arbetslösheten på 2%. När han lyckats med denna uppgift i några år i rad så kanske att han kan ha rätt att uttala sig i andra frågor, men även då så ska han ge fan i politiken.
Det han sade var att bankerna borde börja ta betalt för kontantuttag, eftersom svenskarna använder kontanter till inköp upp till i genomsnitt 130 kronor, medans det enligt Riksbanken är kostnadseffektivare att använda kort på affärer över sjuttio kronor. Det må vara att kort är mer kostnadseffektiva än kontanter, men det gör inte att Riksbanken ska försöka styra folks betalningsvanor, Riksbanken ska serva folket, inte styra det, precis som penningen är en bra tjänare, men en grym härskare så är det samma sak med Riksbanken, därför måste riksbanken förstå och hålla sig på sin plats.


Idag kom min far hit till Uppsala efter en resa hem från Dubrovnik med mellanlandning i Tallin. Men min bilresa idag måste anses vara mer imponerande, då jag var i Parisimage8

Och sedan fortsatte min resa med en sväng till Jerusalem
image9

Väl åter i Uppsala så plockade jag upp min far och min lillasyster och svängde förbi min storebror där vi grillade och trivdes.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0