Varför jag inte gillar äkta nattpass.

Så, då har man gjort ett tungt nattpass, det första på länge. 16.17 till 04.59.
Att komma i säng klockan halv sex är inte riktigt trevligt, man får sova till klockan 14 och kommer att vara halvt ur led i ett dygn eller två. Lätt halsont när man vaknar och en stationär pc som verkar ha gett upp slutgiltigt när man vill spela ett par timmar WOW innan man går till jobbet kompletterar bilden av långnätter som helt fel sätt att förtjäna sitt uppehälle.
Det blev inte ens en speciellt bra inkomst av det hela, 4289kr på taxametern, hade det slutat på 4800kr så hade jag varit nöjd. Min provision är som bekant 35% av det belopp som syns på taxametern, 1500kr är lite för lite lön för en hel natts jobb.
Det är inte utan att man håller med Erik om att det är dags för fast lön i taxiyrket, men dessvärre så ser jag allt för lätt det större perspektivet i såna här saker och blir det fasta löner i kollektivavtalen så kommer företagen med kollektivavtal att slås ut och taxibranschen att helt tas över av enbilsåkare utan anställda förare.
Det taxi i själva verket behöver är att branschen åter regleras, kanske inte så hårt som den en gång var, men i alla fall en begränsning av antalet taxitillstånd  i ett län. Överetablering leder bara till onödigt höga taxipriser och onödigt låg kvalitet på en stor andel av taxiförarna och taxibilarna.

Nu ska jag dra på mig lite kläder och släpa mig iväg till jobbet och hoppas på en modernare och fräschare stationärdator i paketet om en vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0