Fastan över.

Nu är annandag påsk avklarad, så jag är lite sent ute, men jagn tänkte passa på att skryta litegrann,
I år har jag för första gången iakttagit fastan inför påsk. vad exakt den traditionella fastan innebär har jag inte riktigt koll på, men jag har fått uppfattningen att man bland annat brukat avstå från ägg ( i o f s inte så svårt att göra när hönorna ändå inte värper under den perioden historiskt sett). Jag valde att iaktta Fastan genom att avstå från saker som är möjliga att avstå ifrån, men ändå ganska kännbart. De saker jag valde att avstå ifrån var äggmat och kolsyrade läskedrycker.
De regler jag satte upp var att jag skulle helt avstå från kolsyrade läskedrycker och avstå ifrån äggmat i den mån det var rimligt, alltså i de fall då jag var medveten om att det jag var på väg att äta var äggmat, men inte avstå om jag blev bjuden på äggmat.
Under hela fastan upplevde jag det bara som jobbigt vid två tillfällen, första gången var på en resturang som ej hade mjölk eller vatten på kanna. det enda flaskvatten de hade var kolsyrat och det var inte ett dugg lockande, då var det väldigt frestande att ta en trocadero, men jag höll fastan och tog en flaska kolsyrat bordsvatten till maten.
Den andra gången var när jag erbjöds smörgåsar på ett litet café, där fanns köttbullsmackor, gustafskorvsmackor med rödbetssallad samt väldigt lockande räkmackor, då kändes det lite tungt att välja en i och för sig väldigt god gustafskorvsmacka.
Jag klarade ökenvistelsen och bröt fastan vid ca klockan ett på påskdagens eftermiddag med sex falu rågrutsmackor med kokt ägg och ett glas påskmust och ett glas Coca-Cola till. Väldigt läcker frukost.

Kommentarer
Postat av: Garm



Man skall avstå från allt kött, mjölk, ägg, endast äta fisk och rotfrukter.



Denna fasta är ju ingen riktig fasta lika litet som muslimernas, då riktig fasta bör efterlika profeternas och Jesus fasta dvs endast vatten. Det är fullt möjligt att genomföra sådan fasta, jag har själv prövat, första veckan är man hungrig, sedan blir man inte hungrig förrän kroppan börjar tära på kapitalet.



2009-04-14 @ 11:10:25
URL: http://fjolsvinn.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0