Mjölk

Jag Köpte två liter mjölk igår (onsdags i skrivande stund).
Så, vad är allmänintresset i det då?
Ja, kanske inte något särskilt, men den här gången köpte jag inte riktigt den mjölk jag brukar köpa. Till att börja med så var det inte Arla, vilket ju annars är det vanliga här i mälardalen. Vidare så var det ekologisk mjölk, vilket jag inte brukar välja och slutligen det centrala i det hela, det var mjölk av märket sju gårdar. Det är alltså sju mjölkbönder som slagit sig samman under gemensamt varumärke för att få vettigt betalt för sin mjölk. Mjölken separeras, pastöriseras och förpackas hos Gefleortens mejeri i Gävle och kostade hos Luthagens livs tio kronor och femtio öre, markant högre än vanlig mellanmjölk från arla för sju och femtio, eller arla ekologisk mellanmjölk för åtta och femtio, men, om det mesta av den mellanskillnaden går till mjölkbönderna så är det väl värt den extraslanten. Hoppas att de knyter några mindre gårdar till sig också. jag skulle gärna betala extra för mjölk från gårdar med max trettio mjölkdjur, för att hålla landskapen öppna.
Nåväl, slutligen, KÖP MJÖLK FRÅN "SJU GÅRDAR"!

Kommentarer
Postat av: Garm



Tror du man kan tjata sig till att ens egen ICA/butik i en finare stadsdel än Luthagen tar in den mjölken?



En utmärkt idé det finns ju redan småbruksbutiker vad gäller köttptodukter, mjöl o grönsaker osv

2009-02-27 @ 04:17:31
URL: http://fjolsvinn.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0