Aftonbladet igen

Aftonbladet har ofta artiklar som får mig att tända till litegrann. Så även idag.
"Razzia mot vänsterfäste"

Den 22-årige vänsterextremisten var efterlyst för ett knivdåd.

När polisen slog till hittade man stora mängder vapen i hans lägenhet.

– Jag tror att man hade kunnat beväpna ett 15-tal personer med hjälp av de här vapnen, säger Mats Lindström vid Västerortspolisen.


Vad var det för vapen då? AK47:or och makarovs?


När polisen kom in i lägenheten upptäckte de stora mängder vapen.

– Vi hittade knogjärn, basebollträn, machetes och knivar och även några skyddsvästar, säger Mats Lindström, gruppchef för ungdomssektionen vid Västerortspolisen.

I lägenheten fanns förutom de bägge efterlysta männen en 20-årig kvinna och en 19-årig man.

De greps, misstänkta för förberedelse till grov misshandel. De hade glömt att låsa dörren och hann inte gömma undan vapnen för polisen.


Basebollträn, machetes och knivar är inte olagliga att inneha, om man inte är under 21 år gammal. Så är inte stiletter och springknivar heller,  de är olagliga att importera och att överlåta till personer under 21 år Jag tror att samma lag gäller för knogjärn. Skyddsvästar är inte heller olagliga att inneha eller licensierade.
Vad gäller vapen för att beväpna femton personer så tror jag att du kan hitta det hemma hos mig också, utan att ens behöva gå in på fällknivar.
En machete, två yxor, åtmistone 5-6 moraknivar (förbrukningsvara), en Bajonett (prydnad) och ett gäng köksnknivar. Har jag rätt kompisar över på besök kan det mesta av dessa "vapen" vara  framplockade utan att vi förbereder någon misshandel.

Min irritation i det här fallet är alltså inte egentligen på Aftonbladet utan på polisen. Visst bör de hålla ögonen på våldsbenägna element oavsett politisk hemvist, men det räcker med att vara aktiva på rätt sida om lagen, man behöver inte jobba så hårt på att pressa praxis och prejudikat i en totalitär riktning.

Kommentarer
Postat av: Morgan_cat

Tror att det där stämmer för mig också... Kan nog beväpna en hel del om de räknar efter dessa kriterier...

2009-10-07 @ 16:23:14
URL: http://non

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0