Tractorpulling Vendel 2009

Jag och en kollega begav oss traditionsenligt till Bergbybanan i Vendel för den årliga Tractorpullingtävlingen.
Det blev en del bra drag och bra tävling om än inte lika bra show, Regnet som kom under gårdagens kväll gjorde banan väldigt tungkörd. Vi fick två haverier, en bränd koppling och en brusten kompressorrem, ingenting allvarligt alltså. Däremot hade en traktor totalskjutit motorn under föregående tävlingsdag för någon vecka sedan söderöver och uteblev.
Tyvärr kom regnet efter ordinarie tävlingsdrag i 3500kg modifierat och innan Pull Off mellan Cougar och Wild Thing (?).
Den käre kamraten Återfallet föll på mållinjen med 99,90meter i första draget och 99,60 meter i andra draget, Silver Spirit mäktade bara drygt åttio i andra draget och mindre i första, men det förlåter vi med tanke på skönsången från Rolls-Royce Meteor tolvan.
Lite synd att vi inte fick se småtraktorerna, de brukar vara gulliga och Cougar i högform är sällan fel heller, i det enda drag vi fick se, med fyra av fem motorer monterade (den femte åker på till 4500kg modifierat) så blev det en våldsam Full Pull på över 120 meter och med mer att ge. Cougarteamet gillar att bjuda på ordentlig Show.
Jag slänger med en bild på Återfallet så att ni får se vad ni missade som inte var där.

Återfallet drar nästan Full Pull.

Jag tror att jag är generös och skickar med en bild på Cougar också.
De här vagnarna är varandras motsatser på många Vis, Återfallet är en ganska duktig maskin med en Scania V8 med sex turboaggregat, tre seriekoplade till vardera cylinderbanken, laddtryck uppemot tio kilo, kanske mer och vatteninsprutning för att öka avgasmängden och därmed turbotrycket och kanske även för att kyla motorn,
Cougar har fyra (i tungdraget fem) V8 motorer av värsta dragracingsort, ca 1500 hästar i vardera motorn, mer i vissa sägs det. Kompressormatning och metanoldrift.
De är dock lika i att de alltid levererar. Lite trist för Återfallet är att den får gå som riktkarl för det mesta. den får alltså köra första draget och drar den FUll Pull så bromsar man oftast släden lite extra för att få lite mer utslagsgivande mot de tuffare maskinerna. Cougar levererar också alltid, men den är häftigast i Sverige, så den levererar alltid spektakulära Full Pull.

Cougar levererar.

Det här är första gången jag har varit med om Regn på Bergbybanan och det var fjärde året i rad som jag var där. Normalt sett en solsäker sport alltså.

För mer om Tractorpulling besök Uppsala Tractorpullingkomitté eller Svenska Tractorpullingkomittén (? kan vara klubben också ).
Och följ med till Berbybanan nästa år.

Kommentarer
Postat av: Mamma



Hade jag vetat att du skulle bli fanatiker, hade jag aldrig släpat med dig på traktordragning, då för länge sedan när det var vanliga bondtraktorer och deras förare som tävlade.

2009-07-06 @ 07:54:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0