Torkad mat

Jag köpte mig en Mattermos som födelsedagspresent till mig själv dagen efter min födelsedag, sedan dess har jag tagit ungkarlsmatlagningen till en helt ny nivå. Med en mattermos kan man laga mat på ett helt nytt sätt, ett sät som gör att till och med snabbnudlar blir värda besväret. Man lägger helt enkelt i de ingredienser man vill tillaga i termosen, häller på kokande vatten ifrån vattenkokaren, skruvar på locket, skakar då och då och väntar 5-20 minuter beroende på vad man tillagar, ätes sedan lämpligen med sked. Det enklaste man kan göra är att helt enkelt krossa ett paket snabbnudlar, hälla i nudlarna och kryddorna i termosen och slå på hett vatten. Det blir dock lite tråkigt och inte helt balanserat i längden, så då utvecklar man det hela. en variant man då kan komma till är det jag åt till lunch idag, lite couscous, lite makaroner och lite matvete, en Varma koppen soppa som kryddning, lite torkad köttfärs och torkad korv för proteiner och lite torkade morötter för vitaminerna. Matvete behöver lång tillagning, så när jag slagit på 3 deciliter kokande vatten på det här så fick det dra i tjugo minuter med omskakning då och då innan det åts, riktigt gott faktiskt.
Den aktiva insatsen för matlagningen med den här metoden inskränker sig i ögonblicket till kanske två minuter, sedan behövs det lite tid för att torka köttfärs, korv och morötter, den tiden har jag lagt det mesta av ikväll då jag stekt 840 gram köttfärs i teflonpanna med lite chilipulver, chilipeppar och salt och låtit fett och vatten rinna av på hushållspapper innan jag lagt det på bakplåtspapper i ugnen. 1100 Gram morötter har skalats, skurits i lagom bitar förvällts i lättsaltat vatten och lagts på bakplåtspapper i ugnen och 480 gram kabanoss slutligen har skivats tunnt, stekts i teflonpanna utan tillsatt fett och även det hamnat på bakplåtspapper i ugnen. till detta ska även 350 gram rödbetor skäras upp, förvällas och torkas imorgon. Sedan förvaras korv och köttfärs i vidhalsade plastflaskor i kylen och rotfrukterna i glasburkar på spisfläkten.
Nu kommer somliga att fråga sig om det inte är vettigare att bara skaffa sig en flickvän, än att forska i och vidareutveckla ungkarlsgastronomin, de har förmodligen rätt. Men å andra sidan så är man ensam ibland även när man lever i ett förhållande och då kan det vara praktiskt att ha någonting sånt här, billigt och lättlagat och någorlunda nyttigt, att ta till istället för Billys Pizzor, hämtpizzor eller liknande som är både dyrt och onyttigt.
Själv ser jag Termosmatlagning som en uppenbarelse och uppskattar verkligen min halvliters primusmattermos.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0