Transportstyrelsen Svarar.

För drygt en vecka sedan skrev jag om Vägverkets skrift "Vintergatan". I samma veva skrev jag ett mail till Vägverket och ställde några frågor, två retoriska frågor och två frågor som Vägverket borde kunnat Svara på.
Vägverket skickade frågan vidare till Transportstyrelsen där Bo Göingberg svarade. Bo Göingberg är ingen enkel kundtjänstmedarbetare, han är tidigare trafikingenjör vid vägverket och nu utredare vid Transportstyrelsen, så man skulle kunna förvänta sig att han skulle ha kapacitet att ge vettiga svar på mina frågor efter en veckas betänketid.
Om han gjorde det får ni bedöma själva




Beskrivning: I propagandaskriften "vintergatan" som jag fick idag står det på sidan tio "att dubbfria däck är bättre för miljön är klarlagt".
Jag skulle gärna vilja få forskningsuppgifter på det. vilka rapporter stödjer ni den utsagan på och vilka undersökningar finns som eventuellt ger en avvikande uppfattning?

Vidare hänvisar man i samma skrift till trafiksäkerhetsskäl som orsak till att man sänker hastigheten till åttio på majoriteten av de tidigare nittiovägarna i Uppland. Är inte det att erkänna att man misskött sitt arbete då man inte tidigare tillsett att vägarna hållit den standard som borde krävts för den hastighetsgräns som tidigare rått?

Vidare vill jag fråga, om man menade allvar med trafiksäkerhetsarbetet, skulle man då inte köra med plogarna i vägen så att det blixtrar om gniststålen som man gjorde förr? Mindre snö kvar på vägen borde även ge mindre behov av salt och därmed vara bättre för miljön, eller är det så att vägverkets balansräkning går före miljön och trafiksäkerheten?
Kategorisering: Övrigt
Ärendetyp:

Kontaktuppgifter:




Hej!
Att dubbdäck sliter loss stenpartiklar ur beläggningen och skapar mer vägdamm kan man nog inte säga emot, men diskussionen är nog mer om dessa partiklar är tillräckligt små för att vara särskilt farliga. De minsta partiklarna som kan påverka hjärta/kärl kommer enligt många forskare inte från vägens förslitning eller sandning utan från förbränning. Vilka källor Vägverket stöder sig på i sin propaganda mot dubbdäcken vet exempelvis den ansvariga informatören i Region Stockholm, Linda Eriksson telefon 08 757 67 62.

När det gäller hastigheterna så är det inte vägunderhåll i meningen laga potthål etc. som är avgörande för vilken hastighet som kan tillåtas om dödsfall i möjligaste mån ska undvikas utan istället vägens kringområden, om det finns fasta sidohinder att slå ihjäl sig mot och förekomsten av mötande trafik utan mittavskiljare - om det finns mötande bilar att slå ihjäl sig mot. Vägverket har nog avsikten att anpassa hastigheten även uppåt om en väg exempelvis byggs om till mötesfri.

Vägverkets balansräkning mellan trafiksäkerhet och milljjö är inte lätt. Vägverket har uppdrag åt båda hållen och det blir målkonflikter.




Med vänlig hälsning

Bo Göingberg
Transportstyrelsen

Kommentarer
Postat av: Garm



Mitt intryck är en ganska markerad missnöjesförklaring mot sitt eget uppdrag. Rakryggat, faktiskt!

2009-12-22 @ 20:02:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0