Biobesök.

Jag hade en ganska matad dag igår, började med tandläkarbesök i Hofors (1750 kronor plus reskostnad) och hemfärd till Uppsala på vackra vintervägar. Tandläkarbesök är aldrig roliga, men den totala tandläkarskräck jaghade en gång i tiden har mestadels gått över.
På kvällen gick jag och lillebror ut och åt buffe på China garden (riktigt bra buffe, kanske den bästa kinabuffen i stan) innan vi hämtade Ida och någon av hennes skolkamrater och gick på Avatar på Royal. Det var en klart njutbar film, visuellt fantastisk och med sköna om än ganska enkla karaktärer. Filmen var definitivt sevärd, jag kommer nog att se den en gång till på bio, då i 3D. Storyn var dock lite för enkel.

SPOILERVARNING!! Nedanstående innehåller spoilers och bör ej läsas av någon som ej sett filmen men avser att se den.



Lillebror liknade storyn vid Pocahontas, en liknelse jag hört från flera håll, själv har jag inte sett Pocahontas och kan inte uttala mig. Problemen Storymässigt för mig ligger i flera plan, ett av dem är att man inte brytt sig om att göra vettiga "first contact"-scenarion, är det rimligt att ett företag bara skyulle få sätta igång och exploatera en planet där det finns en befolkning?
Ett annat problem är att man målar upp en organisation som hellre förstör en grupps by och därigenom befäster fiendeskapet, än söker sig till andra exploateringsplatser och behåller en spänd relation med ursprungsbefolkningen.
Det som verkligen stör migär dock upplösningen, man skickar hem människorna , till synes utan att ha sökt en varaktig överenskommelse, Jake Sullivan som marinkårssoldat kan inte vara så dum att han tror att exploatörerna kommer att avstå från de rika mineralfyndigheter planeten bär på. Han vet vad Jorden har för vapen, han vet att "folket" inte har något sätt att bemöta exempelvis ett bombardemang ifrån rymden. Utan en överenskommelse och en fred kan inte "folket" räkna med en framtid, bombardemang med atomvapen, asteroider eller biologiska stridsmedel kommer att ge företaget den övermakt det behöver för att fortsätta sin gruvbrytning och med tanke på den totala brist på empati företaget visat lär återkomsten ske helt utan respekt för något levande på Pandora.
En soldatmed kunskap om jordens resurser och människans förmåga till grymhet skulle inte kasta ut människorna på det sätt som gjordes, inte utan någon form av överenskommelse och diplomatiskt utbyte.
Nu är dock inte storyn behållningen med filmen, behållningen är det visuella och relationerna, klart sevärd film.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0