Infrastrukturen rasar.

Infrastrukturen i Sverige rasar. I telenätet har man låtit redundansen falla bort så att det nu finns ett fåtal knutpunkter där mycket av teletrafiken går och där mycket av sveriges teletrafik kan slås ut av enstaka avgrävda kablar eller enstaka utslagna kopplingsstationer. Vägnätet förfaller, vilket kan illustreras av varningsskyltar för gupp, på E4 mellan Uppsala och stockholm och av varningsskylt för annan fara, spårig vägbana de närmaste arton kilometrarna söderut ifrån Uppsala, också på E4.
Men nu är det inte vare sig telekommunikation eller vägar jag vill Uppmärksamma, utan järnvägen. Enligt Aftonbladet har två tåg med totalt 400 passagerare blivit stående i många timmar inatt. Detta beror på att man inte sköter det preventiva underhhållet på utrustningen. Att man inte sköter underhållet beror på att man vill spara pengar kortsiktigt för att kunna leverera vinst till sina ägare.
Mitt förslag till lösning på detta är att för det första från statens sida byta ut sina krav på trafikverk och SJ ifrån vinstkrav till tillgänglighetskrav och för det andra att man inför ett skadestånds och bötessystem för förseningar i persontrafiken där tågoperatören och trafikverket solidariskt skall ersätta försenade resenärer med ett trehundradels basbelopp per påbörjad timmes försening per person om förseningen är mer än trettio minuter, vidare skall man solidariskt betala dubbla detta belopp till staten som böter för förseningen.
Dessa skadestånd skall alltid utbetalas. Böterna skall betalas såvida det inte rör sig om force majeur. vad gäller väder räknas extremväder av nivån sjuttioårsmaxima eller värre som force majeur. Kollisioner på bomlösa korsningar räknas ej som force majeur, ej heller kollisioner på korsningar med bommar om orsaken är att bommarna ej var nedfällda. Personpåkörning räknas som force majeur om det inte är på obevakad järnvägsövergång eller å en känd men ej åtgärdad genvägplats för järnvägsövergång.
I ett nyliberalt samhälle där profiten är högsta ledande princip så kan vi inte lita till pliktkänsla och servicemindedness, man måste göra det dyrare att missköta sig än att sköta sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0