Ludde

För tre eller fyra år sedan köpte jag mig en dammsugarrobot, en iRobot Roomba 555. Om jag minns rätt så kostade den 3500 kr.
Ett av de bästa köpen en ungkarl kan göra!
Roboten döptes snart till Ludde och har sedan dess gjort ett mycket bra jobb med att hålla min ungkarlslya betydligt mindre dammig än tidigare.
Man får tömma sopbehållaren på den då och då och hålla ett öga så att den inte fastnat någonstans, men i övrigt är den ganska självgående.
Den har haft ett problem under de år jag haft den och det var att borstmodulen gav upp (ett ganska allvarligt problem, med trasig borstmodul tar den inte upp damm/skräp). Jag är inte typen som nyttjar garantin i normalfallet, det känns alltid som att det nog i grunden är mitt fel om något går sönder. Ny borstmodul kostade några hundralappar från robotshopen och tog mig mindre än en timme (snarare 15-30 minuter) att byta. Andra som haft samma problem har fått ny borstmodul på garantin.
Ludde går huvudsakligen slumpmässigt, men tar nya beslut 26 gånger per sekund om jag minns rätt om hur den skall agera i ögonblicket.
Man vill inte ha plastpåsar eller annat på golvet som kan sno in sig i borstarna och ställa till bekymmer och han klarar inte av trösklarna hos mig, så om jag inte är hemma och kan höra när han kör fast så stänger jag dörrarna.

Ludde har alltså sina begränsningar och om du dammsuger fyra gånger i veckan och inte störs av det så kommer du inte att bli nöjd med en roomba. Om du däremot gärna avstår tre av de fyra dammsugningarna och gör en ordentlig dammsugning per vecka istället så kommer en Roomba att spara dig mycket tid.
Om du är ungkarl som dammsuger en gång per månad eller en gång per kvartal så kommer en Roomba som du utan att lida ber att dammsuga en gång per vecka, eller flera gånger per vecka rentav så kommer en Roomba att ge dig, liksom mig, ett mycket mer välstädat hem!
Än en gång, en roomba är bland det bästa en ungkarl kan köpa och jag vill nog påstå att den nästan är oundgänglig i varje hushåll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0