Kan solceller rädda världen?

För några veckor sedan pratade man om den globala uppvärmningen i p1.
Man pratade om hur man kunde motverka den och diskuterade då hur man skulle kunna göra. Någon föreslog att man skulle använda speglar för att reflektera solen som ersättning för smältande isar. Vetenskapsmannen i studion menade att vi sån skulle behöva täcka fyra promille av jordens landyta med speglar, vart fjärde år eller så.
Men, de menade också att om vi istället täckte två promille av jordens landyta med solceller så skulle det motsvara vår konsumtion av fossila bränslen i energi och därmed göra det möjligt för oss att sluta tillföra fossil koldioxid till atmosfären.
Detta låter förstås som ett fullständigt orealistiskt projekt, men är det det?
Jag googlade snabbt efter pris på solcellsanläggningar till konsumentledet. 
En hög approximation gav vid handen att en nätansluten solcellsanläggning skulle kosta 3000kronor per kvadratmeter. En låg approximation gav 1000kronor, jag misstänker att även den låga siffran är högre än den verkliga siffran. När man sedan jämför dessa siffror med världens samlade bnp så får jag investeringen till att hamna i spannet 50-150% av vår globala BNP.
Många länder har en statsskuld på 100% av sin bnp eller mer, pengar oftast lagda på konsumtion snarare ån investeringar, många av oss lånar många årslöner för att köpa en bostad. Så lån och projekt i den storleken på individuell eller nationell skala är inget okänt. Borde vi låta det vara omöjligt att genomföra dem på global skala?

Jag har räknat på överslagsnivå, gör gärna en bättre beräkning och redovisa här så får vi se om jag har rätt, föreslå sedan hur vi skall få ut iden till de som bestämmer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback