20080914
Jag driver ju som en del av er vet ett par internetforum, det större av dem Swedishsurvivalist.egetforum.se har börjat lyfta på riktigt på sista tiden, det är riktigt trevligt och känns som en bekräftelse på att jag inte bara är en konstig kuf.
Mitt andra Forum däremot, vapenlobbyn.egetforum.se för fortfarande en tynande tillvaro, men det är kanske inte så konstigt med tanke på att det rör ett tämligen kontroversiellt ämne som de flesta som stöder det är rädda för att visa att de tar ställning för. Å andra sidan hade Swedish Survivalist inte lyft ännu när det varit i drift lika länge som vapenlobbyn, så det finns nog inga skäl att förtvivla.
Jag var på Fyrtioårsfest/kräftskiva igår, Riktigt trevligt att komma ut och en i det närmaste perfekt blandning av goda vänner och nya ansikten för att hålla samtalet igång. Jag fick bland annat veta att det ges bra Sci-fi kurser vid halmstads högskola.
Slutligen en till rapport om Min Rekord, den har ännu inte fått nytt hjullager för sådant stod inte att finna genom de vanliga kanalerna, Opeldelar i Kungsgården stod däremot villigt till tjänst och ett hjullager ligger nu och väntar på lokala spel och tobaksbutiken för uthämtning mot postförskott. Jag hämtar det imorgon och hoppas på att min husmek står till tjänst med montering.
Mitt andra Forum däremot, vapenlobbyn.egetforum.se för fortfarande en tynande tillvaro, men det är kanske inte så konstigt med tanke på att det rör ett tämligen kontroversiellt ämne som de flesta som stöder det är rädda för att visa att de tar ställning för. Å andra sidan hade Swedish Survivalist inte lyft ännu när det varit i drift lika länge som vapenlobbyn, så det finns nog inga skäl att förtvivla.
Jag var på Fyrtioårsfest/kräftskiva igår, Riktigt trevligt att komma ut och en i det närmaste perfekt blandning av goda vänner och nya ansikten för att hålla samtalet igång. Jag fick bland annat veta att det ges bra Sci-fi kurser vid halmstads högskola.
Slutligen en till rapport om Min Rekord, den har ännu inte fått nytt hjullager för sådant stod inte att finna genom de vanliga kanalerna, Opeldelar i Kungsgården stod däremot villigt till tjänst och ett hjullager ligger nu och väntar på lokala spel och tobaksbutiken för uthämtning mot postförskott. Jag hämtar det imorgon och hoppas på att min husmek står till tjänst med montering.
Klarspråk om Försvarspolitiken
Överste Bo Pellnäs sade enligt lunchekot idag att det är dags nu att ta ett långsiktigt helhetsgrepp på försvaret, då tioårstänkandet idag där man inte ser något hot de närmaste tio åren alltid faller när det händer något i vår närhet och politikerna genast börjar tveka rörande vår beredskap.
Jag kunde inte hålla med honom mer. Vi måste ha ett starkt försvar som kan ge oss trygghet och handlingsutrymme vad som än händer i vår omvärld. ett krig i Georgien skulle under åttio eller tidiga nittiotalet ha inneburit höjd incidentberedskap, men inget försvarspolitiskt snack, för vår beredskap var god.
Idag så blir det ett himla kackel i hönsgården, men det beror på att vi varken har tupp eller adekvat hönsnät mot rävangrepp. Ett krig i Georgien innebär förändringar i Rysslands stabilitet och militärpolitik och därmed en ändrad hotbild som för ett land stort som Frankrike men med ett försvar stort som Liechtensteins är påtaglig och skrämmande, men som med åttiotalets försvarsnivå hade tagitsd med en axelryckning. Vi måste ha ett starkt försvar för att ge oss själva politiskt lugn.
Jag kunde inte hålla med honom mer. Vi måste ha ett starkt försvar som kan ge oss trygghet och handlingsutrymme vad som än händer i vår omvärld. ett krig i Georgien skulle under åttio eller tidiga nittiotalet ha inneburit höjd incidentberedskap, men inget försvarspolitiskt snack, för vår beredskap var god.
Idag så blir det ett himla kackel i hönsgården, men det beror på att vi varken har tupp eller adekvat hönsnät mot rävangrepp. Ett krig i Georgien innebär förändringar i Rysslands stabilitet och militärpolitik och därmed en ändrad hotbild som för ett land stort som Frankrike men med ett försvar stort som Liechtensteins är påtaglig och skrämmande, men som med åttiotalets försvarsnivå hade tagitsd med en axelryckning. Vi måste ha ett starkt försvar för att ge oss själva politiskt lugn.
Båtkörkort
nu vill man införa generellt båtkörkort, det känns som en allmän lösning på ett stockholmsproblem. Det är i några få intensivt trafikerade områden under några intensivt trafikerade sommarmånader som det föreligger problem med fritidsbåtar och deras styrmäns bristande sjömanskap, och på grund av dessa så skall alla utsättas för fåniga regler. Låt försäkringsbolagen och finansbolagen kräva båtkörkort (eller skepparexamen) för utbetalning av ersättning för skador på den egna båten samt kräva stor självrisk för ansvarsdelen av försäkringen för förare utan båtkörkort och låt finansbolagen vägra lån till köpare som saknar körkort eller skepparexamen. På det viset kommer vi åt de kostsamma, stora och snabba båtar som lider av bristande sjömanskap, utan att för den sakens skull hindra vanligt folks båtanvändande. Räcker inte detta så kräv båtkörkort eller skepparexamen för att få framföra båtar över 6,5 meter och båtar kapabla att köra tio knop eller snabbare i vissa särskilt belastade områden, såsom stockholms skärgård.
Reservdelstillgång.
Min kära rekordkombi (Se bild i maj-juni förra året ) har ju roat sig med att läcka bromsvätska från vänster frambroms.
Det rimliga att anta i det läget är att det är någon tätning som gått sönder och att det behövs en reparationssats för några hundralappar, men sån tur hade vi inte. Bromsoket hade spruckit...
Så, jakten börjar för att hitta ett nytt. Opelhandlaren i Uppsala svarade inte över huvud taget på mejl och varken meca eller mekonomen hade någon leverantör. ytterligare sökande så hittar jag en firma i värmland som säger sig kunna leverera fabriksrenoverade ok för 1500 kr, men det visar sig att lagersaldot hos deras leverantör var noll. Sökandet går vidare och jag tycker mig minnas att det var en artikel om en opeldelshandlare i något av årets nummer av tidningen klassiker, men just det numret visar sig vara utlånat. En snabb googlesökning på Opeldelar och frösön (där jag trodde mig minnas att firman låg) gav mig dock en lista med opeldelsfirmor odch i slutändan telefonnumret till Opeldelar i Kungsgården, en trevlig herre som skickade oket med bussgods samma dag (i tisdags) så att det låg hos bussgodset i uppsala (som inte kan skilja på 076 och 070 på onsdagen och jag via fraktsedelnumret fick ut det igår (torsdag). Oket visade sig vara komplett med monterade belägg, bara att skruva på bilen, men först ska min husmek få byta hjullagret som visade sig vara dåligt även det. Sa jag priset förresten? 1000 kronor för ett fabriksnytt ok och ytterligare 150 kr för frakten. jag klagar ingenstans på sådan service och såna priser.
Det rimliga att anta i det läget är att det är någon tätning som gått sönder och att det behövs en reparationssats för några hundralappar, men sån tur hade vi inte. Bromsoket hade spruckit...
Så, jakten börjar för att hitta ett nytt. Opelhandlaren i Uppsala svarade inte över huvud taget på mejl och varken meca eller mekonomen hade någon leverantör. ytterligare sökande så hittar jag en firma i värmland som säger sig kunna leverera fabriksrenoverade ok för 1500 kr, men det visar sig att lagersaldot hos deras leverantör var noll. Sökandet går vidare och jag tycker mig minnas att det var en artikel om en opeldelshandlare i något av årets nummer av tidningen klassiker, men just det numret visar sig vara utlånat. En snabb googlesökning på Opeldelar och frösön (där jag trodde mig minnas att firman låg) gav mig dock en lista med opeldelsfirmor odch i slutändan telefonnumret till Opeldelar i Kungsgården, en trevlig herre som skickade oket med bussgods samma dag (i tisdags) så att det låg hos bussgodset i uppsala (som inte kan skilja på 076 och 070 på onsdagen och jag via fraktsedelnumret fick ut det igår (torsdag). Oket visade sig vara komplett med monterade belägg, bara att skruva på bilen, men först ska min husmek få byta hjullagret som visade sig vara dåligt även det. Sa jag priset förresten? 1000 kronor för ett fabriksnytt ok och ytterligare 150 kr för frakten. jag klagar ingenstans på sådan service och såna priser.